Een van de meest geliefde personages uit Nintendo's aanzienlijke geschiedenis keert terug in spectaculair 3D! Pit uit de 8-bit-klassieker Kid Icarus is terug in een nieuw spel dat speciaal is ontwikkeld voor Nintendo 3DS. Dit gloednieuwe Kid Icarus: Uprising is van de hand van Masahiro Sakurai, maker van de Kirby en Super Smash Bros.-series, en zijn eigen ontwikkelteam, Project Sora.
Het verhaal van het spel begint met de terugkeer van Medusa, de koningin van de onderwereld, en haar Underworld Army. De heldhaftige engel Pit strijdt met de hulp van Palutena, de godin van het licht en beschermer van het menselijk ras, tegen de duistere krachten. Pit vecht zowel in de lucht als op de grond tegen Medusa en haar onderdanen.
De besturing van Kid Icarus: Uprising is toegespitst op een unieke mix van vliegen, vechten en schieten, met een enorme precisie, snelheid en diepgang waar fanatieke spelers van zullen smullen. De linker hand wordt gebruikt voor de draaiknop, terwijl de rechter de stylus hanteert. Elk exemplaar van het spel wordt geleverd met een gratis standaard waarmee de Nintendo 3DS schuin op een plat oppervlak kan worden geplaatst, zodat spelers kunnen genieten van een heel nieuwe spelbeleving.
Door de grote verscheidenheid aan te verzamelen wapens, loont het om het spel meerdere keren uit ts spelen. Deze wapens zijn verdeeld over 9 categorieën en variërenv an Divine Bows tot Shot Claws. Leer de unieke eigenschappen van elk wapen en bepaal welke het meest geschikt is voor welk gevecht en speelstijl.
De Fiend’s Cauldron is een geweldig nieuw systeem waarmee spelers hun spelervaring nauwgezet kunnen aanpassen door bij elke Chapter de Intensity in te stellen van 0.0 tot 9.0. Met een hogere Intensity-instelling worden vijanden agressiever, hebben ze meer energie en slaan ze harder toe, terwijl spelers meer harten en krachtiger bonussen krijgen door ze te verslaan. Spelers kunnen de harten ook gebruiken om nieuwe wapens aan te schaffen. Als standaard is de Intensity ingesteld op 2.0, maar spelers kunnen in stapjes van 0.1 deze instelling nauwkeurig aanpassen. Om de Intensity op te voeren, moeten spelers een steeds groter aantal harten inzetten in de Fiend’s Cauldron. Als de speler tijdens een Chapter verliest, raakt hij wat harten kwijt en wordt de Intensity automatisch verlaagd.
Kid Icarus: Uprising ondersteunt het Circle Pad Pro-accessoire, waarmee het een alternatieve besturingsmethode biedt voor linkshandige spelers. Met de Circle Pad Pro kan de speler de stylus in de linkerhand houden en het Circle Pad met de rechter gebruiken.