Voordat we het spel presenteerden op de E3, hadden we al een paar versies gemaakt. De superhelden waren verspreid in de versies die we hadden, en het spel was voorzien van wat strategie-elementen13. Daarbij lieten we de superhelden vooral tegen dingen aanlopen, om tot nieuwe vormen te komen, en er was een tijd dat de nadruk nog niet lag op hun gezamenlijke aanvallen, zoals nu.13. Strategie: een type simulatiespel.
In die tijd kregen veel mensen de indruk dat het op Pikmin14 leek, terwijl het in werkelijkheid totaal verschillende spellen zijn.14. Pikmin: een actiespel waarin je op zoek gaat naar schatten, vergezeld van wezentjes die Pikmin worden genoemd. Het eerste spel werd in Japan in oktober 2001 uitgebracht voor de Nintendo GameCube. In Europa verscheen het spel in juni 2002. Het nieuwste deel in de serie, Pikmin 3, werd in juli 2013 uitgebracht voor de Wii U.
Het is een spel waarin je een grote groep personages aanvoert, dus we probeerden een heleboel verschillende dingen om te zien wat de mogelijkheden waren. We maakten het spel en haalden het keer op keer weer uit elkaar, om uit te dokteren welke delen bij elkaar pasten en de juiste speelstijl te bepalen.
Het voelde niet goed; het was alsof we als een kip zonder kop rondrenden. We wisten dat we de fundering van het spel hadden, maar we konden er niets zinnigs van maken.
Maar omdat het voor Nintendo het eerste spel was waarbij we samenwerkten met PlatinumGames, was er een tijd waarin we dachten, ‘PlatinumGames heeft laten zien dat ze zelfstandig resultaten kunnen boeken, dus we moeten dat respecteren en afwachten wat ze waard zijn.’ We deden een stap terug en keken als het ware toe.
Die tijd was er, hoewel er een punt kwam waarop we wel wat móésten zeggen. We bespraken tijdens vele vergaderingen hoe we Kamiya direct konden benaderen.
Ik dacht dat jullie me zouden benaderen en iets zouden zeggen als, ‘We hebben een consumentenonderzoek gedaan en dit zijn de resultaten, dus we willen dat je dit aanpast om het beter te laten aansluiten.’
En wij hadden het vooroordeel dat Kamiya angstaanjagend was. We wisten nog goed hoe geïrriteerd hij was toen we hem voor het eerst ontmoetten, en hoe hij was op Twitter. Maar hoe vaker we hem ontmoetten, en zagen hoe hij op onze opmerkingen reageerde met bijvoorbeeld, ‘O, dat klinkt logisch,’ realiseerden we ons dat we gewoon eerlijk tegen hem moesten zijn. Dus daarna groeiden we dichter naar elkaar toe.