Ja, natuurlijk. Ik voel me wat meer op mijn gemak met deze medestanders.
In het eerste deel van Iwata vraagt: The Wonderful 101 vroeg ik Kamiya, de regisseur van The Wonderful 101, naar de ideeën en ervaringen die ertoe hadden geleid dat hij betrokken raakte bij spelontwikkeling, en de positie waarin hij zich vandaag de dag bevindt. Vandaag krijgen we gezelschap van Inaba van PlatinumGames1, en van Nintendo-medewerkers, om te praten over de inhoud van het spel. Dankjewel, Kamiya, dat je ook voor dit gesprek bent gebleven.1. PlatinumGames Inc.: een videogameontwikkelaar, opgericht in 2006. The Wonderful 101 werd in Europa op 23 augustus uitgebracht, en het bedrijf werkt momenteel aan de ontwikkeling van Bayonetta 2 voor de Wii U. Het hoofdkantoor bevindt zich in Osaka.
Zouden jullie drieën jezelf willen voorstellen? Dank dat je zo lang hebt willen wachten, Inaba.
Goed. Dank voor jullie komst, heren. Kunnen jullie me, nu de groep compleet is, vertellen hoe The Wonderful 101 begon?
Ik wist dat je die vraag zou stellen… (Kijkt naar Yamagami.) Waar zullen we beginnen?
Dat is waar. Dit was het eerste projectplan waarmee PlatinumGames bij Nintendo aanklopte.
Het begon met een opdracht van Minami2. Hij zei, ‛Bedenk een plan om wereldberoemde figuren in één spel samen te brengen met Nintendo-personages.’2. Tatsuya Minami: CEO en directeur van PlatinumGames.
Ik moet daarbij vertellen dat er een periode was waarin ik erg geïnteresseerd was in PlatinumGames, ongeveer een halfjaar vóór dit projectplan ontstond. In diezelfde tijd stelde een kennis mij toevallig voor aan de directeur, Minami.
Ja. We hadden ons die dag net aan elkaar voorgesteld, toen Minami contact met me opnam en zei, ‘Ik heb een interessant idee.’ En dit was het plan waar hij me over vertelde. Helaas kunnen we vandaag geen afbeeldingen van dat plan laten zien.
Dus dat is het achtergrondverhaal van dit project. Wat dacht je, Kamiya, toen je intern de opdracht kreeg?
Ik hield enorm van Wai Wai World3 en Famicom Jump4 voor de Famicom (NES). Er zijn een heleboel all-star-spellen met personages uit verschillende bronnen, en ik vind het boeiend en inspirerend om boven de oorspronkelijke spellen uit te stijgen door die personages samen te brengen.3. Wai Wai World: Konami Wai Wai World. Een actie-schietspel dat in januari 1998 werd uitgebracht voor de Famicom, waarin allerlei hoofdrolspelers uit de toenmalige Konami-spellen hun opwachting maakten.4. Famicom Jump: Famicom Jump: Hero Retsuden. Een actie-RPG voor de Famicom, die in februari 1989 werd uitgebracht door Bandai. Het was een cross-overspel met talloze populaire personages uit het mangablad Weekly Shonen Jump, om het twintigjarig bestaan van het tijdschrift te vieren.
Ik kocht Famicom Jump for JoJo5, maar de hoofdrolspelers komen en gaan, dus je kon niet altijd met je favoriete personage spelen. Ik vroeg me af of er een manier was om iedereen tevreden te stellen, door het mogelijk te maken om het hele spel met je lievelingspersonage te spelen.5. JoJo: JoJo’s Bizarre Adventure. Een populaire stripserie die vanaf 1987 verscheen in Weekly Shonen Jump. De serie, geschreven door Hirohiko Araki, is nog steeds populair en heeft zich verspreid naar verschillende andere media, waaronder een animatieserie voor tv.