We had a few versions before presenting at E3. The superheroes were fairly scattered around in the version we had then, and there were some strategy13 elements to it as well. Also, we put a lot of emphasis on having the heroes bump into something to make a shape, and there was a time when their unite attacks weren’t the focus like they are now.13. Strategy: A genre of simulation games.
At that time, the first impression a lot of people had of the game was that it seemed something like Pikmin14, when in fact they’re completely different games.14. Pikmin: An action game where you search for treasure while bringing strange creatures called Pikmin with you. The first game was released for Nintendo GameCube in Japan in October 2001, and in Europe in June 2002. The latest game in the series, Pikmin 3, was released for Wii U in July 2013.
It is a game where you bring a large group of characters around with you, so we tried a lot of different things to see what the possibilities were. We would make the game and dismantle it again and again, to try and figure out what pieces to put together to get the right gameplay.
It didn’t feel very good; it was as if we were running wild. We knew we had the foundation of the game, but we couldn’t use that to lead us to anything worthwhile.
But as far as Nintendo was concerned, since it was our first time collaborating with PlatinumGames, I think there was a time where we must have thought, “PlatinumGames have shown that they can get results themselves, so we should respect them and discover their value,” and so we took a step back and watched over them in a way.
There was that time. Although there came a point where we had to say something. So we had a lot of meetings about how to approach Kamiya-san directly.
I thought you guys were going to reach out to me saying something like, “We did some user research and these are the results we got, so we want you to change it so it fits this.”
And then on our side, we had a preconceived notion that Kamiya-san was scary. We still had a strong impression of him from how miffed he seemed the first time we met him, and of how he was on Twitter. But the more we met him, and saw how Kamiya-san reacted like “Oh, that makes sense” to things that we said on the spot, we realised that we just needed to be honest with him. And so we started to get closer after that.