Welnu, zullen we het om te beginnen even hebben over het vorige spel? Rhythm Tengoku werd in de zomer van 2006 uitgebracht voor de Game Boy Advance (in Japan). Om je de waarheid te zeggen: hoewel het voor zijn lancering weinig aandacht trok, werd het door veel mensen goed ontvangen. Osawa-san, wat dacht jij, het grote brein achter de serie, ten tijde van de lancering?
Ik vroeg me af of iedereen het leuk zou vinden. Ik was er heel erg onzeker over. Omdat er niet zoiets als een muziekpartituur in beeld verschijnt, was het een nieuw soort ritmespel en ik dacht dat alleen een beperkte groep mensen het zou snappen. Natuurlijk deden we bij het maken van het spel alles wat we konden om dat te voorkomen, maar ik besefte dat we het niet konden weten voor het spel uitgebracht werd... Ik was ongelooflijk zenuwachtig...
Dus in plaats van het spel arrogant te lanceren, met veel vertrouwen en zelfverzekerdheid, bracht je het uit met een zekere angst. Maar de respons was ongelooflijk positief.
Nu ik eraan denk: toen het spel voor het eerst uitkwam, genereerde de Nintendo DS veel aandacht, dus sommige mensen vroegen zich af waarom we de moeite namen om het uit te brengen voor de Game Boy Advance.
Hoewel de aandacht van het publiek uitging naar het nieuwe systeem, herinner ik me dat je gebrand was – men zou zelfs kunnen zeggen: stoïcijns – op het plezier om iets met knoppen te spelen.
Ik wilde dat spelers het gemakkelijk buiten konden spelen en voordeel konden halen uit het kleine scherm van de Game Boy Advance... Het werd wat het was, omdat ik er sinds de vroegste stadia van de ontwikkeling zo over dacht...
Takeuchi-san, jij was net als Osawa-san vanaf de vroegste planfases bij de ontwikkeling betrokken. Wat vond jij ervan dat Rhythm Tengoku zo een hit was?
Hm... Ik wist dat Osawa-san als hoofdplanner veel van zichzelf had gegeven, dus ik wilde zijn visie tot leven brengen en het aan de wereld geven (lacht).
Iwata-san, ik ben ervan overtuigd dat je al weet hoe kieskeurig Osawa-san kan zijn. Hij heeft zeer sterk zijn eigen ideeën. Maar hij sprak ze niet openlijk uit, waardoor anderen vaak niet begrijpen wat hij bedoelt. Je moet hem goed kunnen lezen (lacht).
Dus een van je belangrijkste taken binnen het team was om Osawa-san ter zijde te blijven staan en hem overal te volgen.