Well, shall we start by talking about the previous game? Rhythm Tengoku was released in the summer of 2006 for the Game Boy Advance (in Japan). To tell you the truth, even though it didn’t attract much attention before its release, it was well-received by many people. Osawa-san, as this series’ chief mastermind, what did you think at the time of release?
I wondered if everyone would enjoy it. I was extremely unsure about it. Since nothing like a music score appears on the screen, it was a new type of rhythm game, and I thought only certain people would be able to get it. Of course, we did everything we could while making the game to prevent that from happening, but I knew I wouldn’t know until release... I was incredibly nervous...
So rather than releasing it boldly, with a great deal of confidence and certainty, you released it in trepidation. But the response was incredibly favourable.
Come to think of it, when the first one came out, the Nintendo DS was generating a lot of attention, so some people wondered why we were bothering to release it for Game Boy Advance.
Even though the public was paying attention to the new system, I remember you were intent on—one might even say stoic about—the fun of playing something with buttons.
I wanted players to be able to easily play it outside, taking advantage of the Game Boy Advance’s small screen... It turned out the way it did because I had felt that way since the earliest stages of development...
Takeuchi-san, like Osawa-san, you were involved in development from the earliest planning. What did you think about what a hit Rhythm Tengoku was?
Hmm... I knew that Osawa-san, as chief planner, had really invested himself in it, so I wanted to bring his vision to life and give it to the world. (laughs)
Iwata-san, as I’m sure you already know, Osawa-san can be very particular. He has his own very strong ideas. But he wouldn’t openly express them, so others often don’t understand what he means. You have to be good at reading him. (laughs)
So one of your major roles within the team was staying by Osawa-san’s side and following where he went.