Masuda, je had het daarnet over een spelmechanisme dat niet in Pokémon Black Version en Pokémon White Version had kunnen gebruiken. Wat voor mechanisme was dat?
Als je het spel hebt uitgespeeld, krijg je een soort sleutel. Het mechanisme werkt zo dat je daarmee het andere spel kunt ontgrendelen. Zodat je een andere ervaring krijgt als je de andere versie speelt.
Door die sleutel veranderen zowel je motivatie om te spelen als je ervaring van het spel.
Juist. We wilden een mechanisme maken dat ervoor zorgde dat je een diepere ervaring kreeg als je het ene spel na het andere speelde, bijvoorbeeld doordat er iets sterkere Pokémon verschijnen.
Als het iemand bijvoorbeeld niet lukt om het spel te voltooien, kan iemand die beter in het spel is zeggen, “Ik help je wel verder,” en de sleutel gebruiken om de wereld te veranderen. Het past perfect bij het sleutelwoord resonantie als je de spelwereld van Pokémon op die manier kunt openen. Maar ik had al van dit mechanisme gehoord voordat het woord resonantie ter sprake kwam.
Dus juist op het moment dat je bedacht dat je resonantie als thema wilde gebruiken, bedacht je dat het mechanisme van Masuda daar perfect bij paste.
Na Pokémon Black Version en Pokémon White Version was al het personeel er volgens mij wel van overtuigd dat we de spelmogelijkheden nog verder konden ontwikkelen. Dus toen ik ze het plan liet uitwerken, kwamen ze extreem snel met nieuwe ideeën.
Net als jij dat spelmechanisme niet meteen kon gebruiken, had iedereen veel elementen en ideeën niet kunnen gebruiken in de fundering die werd gelegd door Pokémon Black Version en Pokémon White Version. Die ongebruikte elementen en ideeën waren een soort bron waar je meteen uit kon putten.
Niet alle vragen waren aan het eind van het verhaal van Pokémon Black Version en Pokémon White Version beantwoord, dus denk ik dat de ontwikkelaars de antwoorden graag wilden leveren. Bijvoorbeeld, “Ik vraag me af hoe het met die ene jongen is verdergegaan?”
Maar tijdens het maken van Pokémon Black Version en Pokémon White Version heb je niet bewust iets achtergehouden voor een vervolg, toch?
Niet elk mysterie in een verhaal hoeft te worden opgelost, maar ik denk dat je die dingen als spellenmakers niet kunt laten liggen. Unno, wat vond jij behalve de Funfest-missies nog meer een uitdaging?