Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.
Oké. Het begon al vroeg in de ontwikkeling, toen we stukje bij beetje de structuur bepaalden om de levels leuk te maken. En om de een of andere reden hadden Nakago en Tezuka het steeds over muntjes.
Ik kreeg het verzoek om dat ook in New Super Mario Bros. 2 te verwerken. Ik dacht, ‘Dus, uh... er komen muntjes uit z’n hoofd?’
Het zijn vooral spelers met vertrouwen in hun eigen vermogen die ervaren hoe leuk het is om door Super Mario te rennen, maar ik dacht dat het goed zou voelen als er een heleboel muntjes tevoorschijn kwamen, zodat meer mensen zullen proberen door de levels te racen.
Maar dat was iets wat we overnamen uit SUPER MARIO 3D LAND, en ik vond het niet leuk om dat maar gewoon te kopiëren, dus ik maakte een gouden Koopa Troopa. Als je erbovenop springt en zijn schild weggooit, vliegen de munten je om de oren.
O, de gebruikelijke lunches11 (lacht). 11 Shigeru Miyamoto, Takashi Tezuka en anderen houden wekelijks een lunchbespreking om informatie uit te wisselen. Satoru Iwata neemt hier ook aan deel.
Dus na al dat gemompel over muntjes werd het aantal verhoogd naar een miljoen (lacht)?
Amano, wat dacht je toen je hoorde dat het er een miljoen zouden worden? Ik durf te wedden dat je dacht, ‘Dat is belachelijk!’
Het leek me een mooi doel. En ook ik dacht, ‘We komen er op de een of andere manier wel uit.’