Wil je tenslotte nog iets zeggen tegen de fans, Sugioka?
Toen ik daar in mijn team naar vroeg, vertelden veel van hen me dat ze in Mario Paint hadden geleerd hoe leuk het is om een spel te maken. Vooral mensen van begin twintig.
Met Mario Paint kon je alleen animaties maken, maar dit keer kun je videogames creëren.
Nog voor Mario Paint had je Family BASIC.10 Het teamlid dat in dit spel het geluid verzorgde, vertelde dat hij daardoor geïnteresseerd raakte in spelmuziek. 10Family BASIC: met een speciaal toetsenbord konden videogames worden gemaakt. Family BASIC werd in 1984 uitgracht maar is nooit buiten Japan verkocht.
Family BASIC werd ongeveer 25 jaar geleden voor de Famicom uitgebracht, en werd geleverd met een eigen toetsenbord. Ik vermoed dat het voor veel mensen een introductie tot spelontwikkeling was.
Een van de leden van het geluidsteam van WarioWare D.I.Y. vertelde dat hij een sample van Chopin heeft gebruikt, en dat in dit spel heeft verwerkt. Het zou leuk zijn als laatbloeiers hierdoor worden wakker geschud.
Ik hoop dat deze software spelers nog jarenlang bijblijft. Het werd oorspronkelijk gezien als software om spellen te maken, maar je kunt in WarioWare D.I.Y. van alles doen. Dus zelfs voor iemand die geen spellen maakt, valt er meer dan genoeg te beleven.
Zelfs als je geen interesse hebt in het maken van spellen, zijn er altijd mensen die wel spellen maken, en daar pluk je de vruchten van. En door de wedstrijden krijg je onvoorstelbaar leuke spellen voorgeschoteld.
Dat klopt. Het zou leuk zijn als je het ziet als een nieuwe WarioWare-titel. Maar zelfs als je niet geïnteresseerd bent in het maken van spellen, hoop ik dat je het op z'n minst een keer zult proberen.
En hopelijk word je daarna op een dag wakker, en realiseer je je dat je iemand bent die videogames kan maken.