CI7_WiiUDS_CoasterCrazyDeluxe.png
We recently sat down with the game's producer, Adam Woods from Frontier Developments, to talk about this upcoming roller coaster ride on Wii U.
Nintendo of Europe: First of all, thanks for taking the time out to speak to us. Please introduce yourself and your work on Coaster Crazy Deluxe to our readers.
NoE: “Coaster Crazy” is a pretty evocative and fairly straightforward name, but it’s not actually a game about the little things you put under your drinks to stop them marking the table. What can you tell us about the game?
AW: (laughs) Coaster Crazy is a new type of puzzle game, basically. We want you to solve puzzles that we’ve set out with the Crazies, which are the people who ride the rides, and meet objectives in different locations all over the world by creating a coaster that will fulfil the Crazies’ needs. There are various different characters like the granny, who doesn’t like going at high speeds; we have the speed freak who likes lots of speed and air time, and then we have the banker, who just doesn’t want you to spend a lot of money. These kinds of challenges are set out in all the different locations almost to counteract each other, to make the player really think about the best way to meet the objectives.
AW: My craziest coaster was a very simple one. It was at Angel Falls in South America, and you’re in the bowl of the second waterfall, just before it starts to drop down. And I had a nice straight piece of track, and just launched the Crazies off into the distance and said goodbye to them as they soared off into the sunset.
NoE: So you have control over the speed of the cars, inclination of the track and so on?
On top of the intuitive way that you actually build the coaster by just drawing the layout with the stylus and then tweaking the height and banking, we also have various pre-authored special pieces like loops, cobra rolls, helices, and all those other coaster standards.
AW: Absolutely! But obviously it’s called Coaster Crazy, so we haven’t just got those standard pieces, we have crazy pieces too. They really push the engineering of coasters to the maximum so you can inject even more craziness into your creations.
AW: There are things like lifts, where you drive onto the piece of track and it raises you high up in the air, then turns the track perpendicular to the ground so the guys just free-fall right back down onto the rest of track. Then we’ve got the tumble dryer, where you drive into a cylinder and the track spins around the inside.
AW: Pretty much! But luckily the Crazies love it. Even being ejected from the coaster, which you can do at any point during the track – just eject them all, they go flying and they love it! They land on the ground, roll around, and have a laugh. They’re all safe – no Crazies were injured in the production of this game!
NoE: You mentioned stylus controls earlier – can you tell us more about how you used the Wii U GamePad to create an intuitive experience?