CI7_WiiUDS_CoasterCrazyDeluxe.png
We zijn onlangs met de producent van de game, Adam Woods van Frontier Developments, rond de tafel gaan zitten om zijn nieuwe achtbaanrit voor Wii U te bespreken.
Nintendo of Europe: Allereerst bedankt dat je de tijd neemt om met ons te praten. Kun je jezelf even voorstellen aan de lezers en wat vertellen over je werk aan Coaster Crazy Deluxe?
NoE: 'Coaster Crazy' is een behoorlijk beeldende en duidelijke naam voor een spel, maar 'coaster' kan naast 'achtbaan' ook 'onderzetter' betekenen, en het is nou niet bepaald een spel over die dingen die je onder je glazen legt om te voorkomen dat je tafel vies wordt. Wat kun je ons over het spel vertellen?
AW: (Lacht.) Coaster Crazy is in principe een nieuw soort puzzelspel. We willen dat je de puzzels met de Crazies, de mensen die ritjes maken in de achtbaan, oplost en doelen behaalt op verschillende locaties overal ter wereld door een achtbaan te ontwerpen die aan de behoeftes van de Crazies voldoet. Er zijn allerlei verschillende personages, zoals de oma, die niet van hoge snelheden houdt; we hebben de snelheidsduivel die dol is op hoge snelheden en sprongen; en dan hebben we nog de bankier, die liever niet ziet dat je te veel geld uitgeeft. Dit soort uitdagingen zijn zo opgezet en over alle verschillende locaties verspreid, dat ze elkaar als het ware tegengaan. Hierdoor moet de speler goed nadenken hoe hij de doelen het best kan bereiken.
AW: Mijn meest waanzinnige achtbaan was heel simpel. Dat was bij de Ángelwaterval in Zuid-Amerika. Daarbij bevind je je in het bekken van de tweede waterval, vlak voor de plek waar het water omlaag valt. En ik had een mooi recht baanstuk en lanceerde de Crazies gewoon de verte in en zei "Vaarwel", terwijl ze de zonsondergang tegemoet vlogen.
NoE: Dus je hebt de macht over de snelheid van de wagens, de hoek van de baan enzovoorts?
Naast de intuïtieve manier waarop je de achtbaan kunt maken door gewoon de vorm te tekenen met de stylus en vervolgens de hoogte en hellingshoeken aan te passen, hebben we ook diverse speciale, kant-en-klare stukken als loopings, cobrarollen, spiralen en al die andere standaard achtbaanonderdelen.
AW: Zeker weten! Maar het heet Coaster Crazy, dus we hebben niet alleen die standaardonderdelen, maar ook waanzinnige onderdelen. Daarmee kun je echt het uiterste uit je achtbanen halen, zodat je ze nog waanzinniger kunt maken.
AW: Er zijn bijvoorbeeld liften, dat zijn baanstukken die je hoog de lucht in tillen als je erop rijdt, om vervolgens loodrecht naar de grond te draaien, zodat de passagiers een vrije val maken om vervolgens weer verder te rijden over de rest van de baan. Dan hebben we nog de droogtrommel, waarbij je een cilinder in rijdt, waarin de baan ronddraait.
AW: Dat kun je wel stellen! Maar gelukkig zijn de Crazies er dol op. Zelfs als ze uit de achtbaan worden geslingerd, wat je op elk punt van de baan kunt doen – lanceer ze allemaal, laat ze vliegen, ze vinden het geweldig! Ze komen neer op de grond, rollen wat rond en lachen erom. Ze komen altijd veilig neer – bij het maken van dit spel zijn geen Crazies gewond geraakt!