Yes, I have. I actually played it very recently.
Takeda-san, since finishing work on the scenario, have you played the finished game?
As you wrote the scenario, of course you are very familiar with everything about the game, its structure, settings and so on. When someone like yourself plays the game, what kind of impression do you get?
It sounds obvious, but when I was working on the scenario, that was my whole world. Then when I actually came to play the game, I’d see all these elements that had grown out of the main story, things that hadn’t been in the scenario, such as the overall atmosphere, the villagers’ appearance and so on. I felt like I’d written a huge volume of material, but it actually only amounts to one section of this vast world. I found that really overwhelming.
Yes, I was. For instance, there’s an area called Colony 9 . The sheer scale of it is incredible. When I was working on the scenario, I had in mind the type of village that appears in regular RPGs. But then when I actually came to play the game, I found that this single village had so many ideas put into it that it could have made an entire game in itself. That’s why, as we neared the end of the development process, it was really brought home to me just what a monumental project I had been involved in.
I see. Now, generally speaking, one finds that the bigger the game world gets, the less detailed it becomes. But with this title, you were looking for a world that was ‘both vast and intricately detailed’, weren’t you, Takahashi-san?
That’s right. I wanted to make it so that even if you went to the far edge of the map, you wouldn’t find it empty. I wanted to ensure that wherever you went, there would be something there waiting for you, be it something you’d been seeking, a quest , or a fearsome monster . In certain places, I also wanted to have secluded spots where players would think: ‘Wow, there are beautiful areas like this here in this world!’
So in other words, you made sure the player’s investment in the game would always be repaid.
Yes, and that’s why the number of items you can gather on a quest ended up reaching an absolutely huge total. The staff in charge of a quest would say that they’d make 400 items, and I’d make sure they knew what they were doing: ‘Are you really sure you can make that many?’
It sounds like you and the team were provoking each other and it kept escalating! (laughs)
But in the end, the team were able to get everything done, and didn’t leave anything out. So I told them they’d done well! (laughs)