Takeda, heb je na het voltooien van het scenario het complete spel gespeeld?
Omdat je het scenario hebt geschreven, ben je natuurlijk zeer bekend met alle elementen in het spel, de structuur, de omgevingen, enzovoort. Hoe is het om met die achtergrond het spel te spelen? Hoe ervaar je het spel dan?
Het klinkt voor de hand liggend, maar toen ik aan het scenario werkte, was dat mijn hele wereld. Toen ik vervolgens daadwerkelijk het spel ging spelen, zag ik alle elementen die uit het hoofdverhaal waren voortgekomen, dingen die niet in het scenario zaten, zoals de algemene sfeer, het uiterlijk van de dorpsbewoners, enzovoort. Hoewel ik enorm veel materiaal had geschreven, was dit toch niet meer dan één onderdeel van deze uitgestrekte wereld. Dat maakte diepe indruk op mij.
Ja, absoluut. Er is bijvoorbeeld een gebied dat Colony 9 heet. De schaal ervan is ongelooflijk. Toen ik aan het scenario werkte, stelde ik me het soort dorp voor dat je wel vaker in RPG's ziet. Maar toen ik het spel ging spelen, ontdekte ik dat er zoveel ideeën waren verwerkt in dit ene dorp dat het een spel op zich had kunnen zijn. Toen het eind van het ontwikkelproces in zicht kwam, realiseerde ik me pas goed aan wat voor een monumentaal project ik had gewerkt.
Interessant. Meestal is het zo dat hoe groter een spelwereld wordt, hoe minder details hij bevat. Maar bij dit spel streefde je naar een wereld die 'zowel groot als rijk gedetailleerd' was, nietwaar Takahashi?
Het klinkt alsof jij en je team elkaar uitdaagden waardoor het steeds verder uit de hand liep! (lacht)
Dus je begon met het idee om op de rem te trappen, en eindigde met het geven van complimenten. (lacht)
Exact. En als je iets verkeerd doet, komen je metgezellen niet met kritiek en de vraag wat je in hemelsnaam aan het doen bent. Ze zijn altijd vol lof.