Ishihara, wat is volgens jou belangrijk bij Pokémon?
Ja, goede vraag… Zoals de andere twee al zeiden, is het van groot belang dat de spellen echt interessant zijn, van de details in de spelwereld tot de logica in de spelmogelijkheden. We hadden het net over Stunfisk, die is echt een hit geworden in Pokémon Centers.19 (lacht) 19 Pokémon Center (in de ‘echte wereld’): Een winkel waar Pokémon-spullen worden verkocht. Pokémon Centers worden beheerd door The Pokémon Company. Er zijn er op dit moment zeven in Japan.
Ja. (lacht) Maar door iets te maken wat goed past bij zijn platheid, zoals Stunfisk-rijstwafels, dachten we, “Dit werkt!” Dat is het leuke aan het ontwikkelen van producten. Toen we metalen amuletjes maakten, dachten we dat een set met de drie Pokémon die het hoofdpersonage als eerste kan kiezen het best zou verkopen, maar de set met Litwick, Lampent en Chandelure werd met afstand het best verkocht.
Inderdaad. Ik had zoiets van, “Eh? Waarom?” Het winkelpersoneel zei “Maar natuurlijk verkoopt die set goed! Litwick is schattig en Chandelure is sterk!” en ik dacht, “O, is dat zo?” (lacht) Het mooie aan Pokémon is dat mensen om verschillende redenen bepaalde Pokémon leuk vinden, bijvoorbeeld omdat ze “schattig” of “sterk” zijn. Bij het ontwikkelen van producten is het ook belangrijk om nieuwe dingen te ontdekken en inventief te blijven.
Veel mensen houden van Pokémon, maar we staan er maar zelden bij stil waarom dat zo is. Dus is wat jullie hier vertellen zeer interessant.
Het is een spel waarin je de augmented reality-functies21 van het Nintendo 3DS-systeem gebruikt om Pokémon te vangen die door de werkelijke wereld lijken te vliegen. Het project begon met de . Het klinkt misschien raar, maar als ik Pokémon vanaf mijn spelsysteem naar de wereld van Pokémon Global Link stuur, denk ik wel eens, “Misschien gaan ze wel door de werkelijke wereld!” (lacht) 21 Augmented Reality (AR): Technologie voor het combineren van virtuele gegevens met beelden van de werkelijke wereld.
En precies op dat moment kwam een van de ontwerpers met nieuwe vormen voor legendarische Pokémon, zoals Tornadus, Thundurus en Landorus – die verschijnen in Pokémon Black Version en Pokémon White Version. Het waren geweldige ontwerpen, dus dacht ik, “Ik wil die Pokémon zien vliegen en ze vangen!”
Pokémon Dream Radar is als downloadbare software alleen beschikbaar voor de Nintendo 3DS. Je kunt in het spel vormen van Pokémon vangen die je nooit eerder hebt gezien, vervolgens kun je deze overzetten naar Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2. Er verschijnt een aantal behoorlijk verrassende Pokémon, waardoor je denkt, “Bestaan dit soort Pokémon ook?!”
Ja. Je kunt zeldzame Pokémon die je hebt gevangen in Pokémon Dream Radar bijvoorbeeld overzetten naar Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2, terwijl je met Pokédex 3D Pro gemakkelijk informatie kunt bekijken over de Pokémon die je tijdens het spelen van die spellen tegenkomt. Noot van de redactie: en zijn allen afzonderlijke producten; het is niet mogelijk om ze allemaal tegelijkertijd op hetzelfde spelsysteem te spelen.
Ja. Ik was behoorlijk zenuwachtig! (lacht) 26 Films: In Japan werden de spellen uitgebracht kort voordat de film Kyurem vs. The Sacred Swordsman: Keldeo in de bioscoop verscheen.
Er waren spelers die Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 meenamen naar de bioscoop.
Inderdaad. Je kon in juni met spelen beginnen en het spel vervolgens meenemen naar de bioscoop. Natuurlijk hebben we het zo geregeld dat spelers die Pokémon Black Version en Pokémon White Version of Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 meenamen naar de bioscoop speciale Pokémon ontvingen. Redactie: Het is in Japan een traditie dat spelers die naar de bioscoop gaan voor een Pokémon-film nieuwe Pokémon ontvangen als ze exemplaren van bepaalde Pokémon-spellen hebben meegebracht.