This time, we - the Tokyo Software Development Department - decided to develop as if it were a short-distance race rather than a long-distance race. At first, our attitude was, “Let’s make the best game in a short timeframe.”
But then all we could think was “How can we make it in a short time?” and no positive ideas came forth. For example, we thought of cutting out cinematics or cutting out boss battles. Then, we thought, “Well, that’s no good!” and took a different approach. Instead of “Let’s make the best game in a short time!” we were thinking, “What can we do to in the short timeframe to make the best game possible?”
Yes! For example, instead of cutting cinematics, we re-thought about how a cinematics should be to get the point across, and we changed the combination of landforms or moves to make a completely different kind of fun gameplay when fighting the same enemies. We made it like Super Mario Bros. for the NES.
The original Super Mario Bros. is indeed a good example of a game that plays totally differently just by rearranging the various elements.
In game development, even if the total development time is different, the time you spend really concentrating on a game is relatively the same for any game. Of course, the time does differ by game genre, but this time was particularly free of wasted time and effort.
I get the impression you strayed very little during the initial approach to the project.
That’s right. Ever since our experience with Super Mario Galaxy 2, we’ve known what kinds of elements may end up going to waste, so we were able to concentrate on the right things from the start.
And, of course, we owe it to the team’s strength. While we almost always need to create a new team with new members whenever we start a new project, the Tokyo Software Development Department has had the same members for a long time and has evolved in a unique way, so I think the bond between coworkers, and their high performance because of it, was one of the factors.