So you began making Super Mario 3D Land in the mindset of an archaeologist, but how was it once you actually got started?
What made a deep impression on me was how the staff said it was like making the Super Mario Bros. game for the Nintendo Entertainment System.
An easy example is how you can stomp on enemies, which we did in a more 2D way - the stomping action this time is done in a more symbolic way than in Super Mario Galaxy or Super Mario Sunshine, which we had created to be more realistic.
In other words, you extracted the fun elements of Super Mario on the NES and imbued this game with them.
Exactly. And when it came to making corrections, we looked back at the processes we went through in the days of the NES.
You might say that you wanted the newest game to strongly reflect the point of origin of the series.
Tezuka-san, you were in charge of 2D Super Mario games. The 3D Super Mario games have always been Miyamoto-san’s sphere, while you were in a position slightly removed from them. What made you become actively involved this time?
I had never said much with regard to the 3D Super Mario games so far, but I sensed there were a lot of 2D Super Mario elements in this game, so I had things to say. I was like, “Let me chime in!” (laughs)
Well...I thought, “At last, we motivated him!” (laughs) This time, we were putting aside the game dynamic we had carried on since Super Mario 646 of searching and were trying to reconstruct the game with the original Super Mario dynamics. I think perhaps that is why Tezuka-san couldn’t help but feel as if it flowed like a 2D Super Mario game. 6Super Mario 64: The first 3D action game in the Super Mario series. Released for the Nintendo 64 system in Japan in June 1996.
Instead of having the player wander around the course looking for a Star like in the Super Mario Galaxy series, you have the player advance toward a Goal Pole, which reflects the origins of Super Mario. When I heard that from Tezuka-san, I thought, “What?!”
On the other hand, when I heard it, I thought, “Oh, yes!” and was ready to go all out! (laughs)
Joy and satisfaction were the core of the various points of Tezuka-san’s advice. For example, going back to collect scattered Coins was “ungenerous” now that running around 3D space was normal.