I think there’s a missing link between 2D and 3D Super Mario. To go back in the history of Super Mario, I feel like there is a chasm between Super Mario World4 and Super Mario 64.5 I wanted to make something that would bridge that gulf, and what did that was the Goal Pole. 4Super Mario World: An action game released for the SNES system in Europe in April 1992. 5Super Mario 64: The first 3D action game in the Super Mario series. Released for the Nintendo 64 system in Japan in June 1996.
You returned to the old 2D Super Mario criteria for clearing a level, which was grabbing the Goal Pole. In 3D Super Mario games, you always had to get a Star.
That was a big change for us. Unlike the Goal Pole, which was always at the other end of the course, the Star could be hidden somewhere secret.
That’s been the fun of a 3D Super Mario game, that element of searching. The appeal was wandering around a broad game field and looking for the goal. But this time, we put that aside and decided to make a game that returns to the original idea of reaching a Goal Pole at the end of the course .
I was pretty nervous when I proposed that to Miyamoto-san. But he was like, “Yes, the Goal Pole is synonymous with Mario”. (laughs)
He didn’t know how you felt when you proposed it, but you were a nervous wreck inside!
Exactly! (laughs) He even suggested that, instead of having the flag rise to the top when you cleared the level, we have it only go up as far as you touched the pole. Apparently, he had wanted to do that in the first game, Super Mario Bros.6, 26 years ago, but hadn’t been able to do it. 6Super Mario Bros.: An action game released for the Nintendo Entertainment system in Japan in September 1985.
But at the time, when they thought about what was the most fun about playing in 3D, it was going to all sorts of places and looking for something, so they decided on players getting a Star.
Wandering around provides a lot of freedom but carries with it the problem of not knowing where to go and getting lost. In a 2D Super Mario game, you just keep going towards the right and the Goal Pole is sure to be there. You don’t have to worry about whether you should keep heading in a certain direction.
That’s right. So after that, we started to think about “how we could establish the game world” as we applied the original 2D Super Mario rules for 3D. In other words, we tried to imagine how we should make the courses.
I see. Now, I would like to ask what you were careful about when it came to making the courses this time. How about you, Tsujimura-san?