On the theme of boxes, we also slipped in a Mario wearing a Question Block . With that on, you knock out coins as you move around.
It looks just like a regular Question Block, though. At first, I thought it was a bug! (laughs)
Yes. Until now in 3D Super Mario games, if I stepped on a Goomba, for example, and a coin came out, I would go back and get each one. Tezuka-san said that making the player go back was ungenerous. In the 2D Super Mario games that Tezuka-san made, when you stepped on a Goomba, a coin wouldn’t come out, but your score would go up, so you would just jump along crushing them.
The tempo is better that way. At first, it was just fun running around in a 3D space, so going back to collect the coins was fine, but now that it’s become normal, he pointed out that perhaps it just ruins the tempo.
Come to think of it, I heard that Tezuka-san said some pretty harsh things to you.
I think what Tezuka-san pays the most attention to in a video game is how fun it is, how good it feels. So I just recently realised that that’s the reason he doesn’t want to go back and collect coins.
In New Super Mario Bros. Mega Mario tromps along defeating enemies. That was an awful thing to do to the people who made the course!
We also talked about Checkpoint Flags. In the 3D Super Mario games we’ve made, we placed Checkpoint Flags midway through the levels. Then, when you lose a Mario, you start again at that point. But in New Super Mario Bros., for some reason, just passing a Checkpoint Flag as Mini Mario returned you to the normal-sized Mario. Tezuka-san asked, “Why doesn’t Mario get bigger this time?” And we asked back, “Why should he get bigger?”
Tezuka-san answered that it was a bonus. We said, “Bonus? Why a bonus?!” (laughs) Until then, we had focused, after the example of Miyamoto-san, on functionality. So we had established the Checkpoint Flags to function as a place where you could come back to the course.
Another thing Tezuka-san didn’t like was mean placement - like an enemy right after a jump or an enemy right after a coin - so we fixed those things.
Tezuka-san cautioned you against anything that would stress out or disappoint the players, so it turned out to be a game that players used to 2D Super Mario can play more naturally.