Voor het eerst in de geschiedenis van Monster Hunter kunnen spelers de manier waarop ze spelen veranderen met Hunting Styles en unieke speciale vaardigheden toewijzen die Hunter Arts worden genoemd. Met Hunting Styles kunnen spelers de gekozen jager toespitsen op hun favoriete manier van spelen door te kiezen uit vier zeer verschillende stijlen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor de Aerial Style als ze graag monsters met luchtaanvallen bestoken, of de Hunter Arts-vaardigheden maximaliseren met de Striker Style. Elke Hunting Style brengt unieke bewegingen en aanvallen met zich mee die alleen beschikbaar zijn bij deze specifieke stijl. Hierdoor worden spelers aangemoedigd om al experimenterend tot de perfecte manier te komen om te spelen met de veertien soorten wapens in de game. In de nieuwe Monster Hunter Generations-trailer van vandaag worden deze unieke speelstijlen in actie getoond.
Hunter Arts zijn spectaculaire special moves die van pas komen voor krachtige aanvallen, ontwijkende manoeuvres, of het snelle herstel van een jager en zijn teamgenoten. Tijdens spannende gevechten met sterke monsters kan het tijdig inzetten van een Hunter Art het verschil maken. Je kunt echter maar een beperkt aantal Hunter Arts toewijzen aan je personage, dus moeten spelers zorgvuldig afwegen welke het beste bij hun speelstijl passen.
Naast de nieuwe mogelijkheden die je als jager kunt gebruiken kunnen spelers nu ook als Felyne missies aannemen in de nieuwe Prowler-spelstand. Deze loyale, donzige metgezellen krijgen in deze stand de hoofdrol. Spelers kunnen ze direct besturen om alle quests van de single- of multiplayerstand te voltooien. Daarnaast is er een reeks unieke missies die speciaal voor de Felynes zijn gemaakt. Spelers kunnen vanuit hun basis snel en makkelijk overschakelen naar de Prowler-stand, twee Palico-supports meenemen op een quest, of zich bij andere hunters aansluiten in de lokale en online coöpstanden.
Prowlers profiteren van grenzeloze energie, wat betekent dat ze geen goed doorbakken steak nodig hebben om hun stamina-meter aan te vullen. Omdat ze hun eigen voorraad herstellende Acorns bij zich dragen, kunnen Prowlers hun eigen energie herstellen en hoeven ze dus ook geen potions mee te nemen. Als Prowler is het ook makkelijker dan ooit om recources te verzamelen door insecten en vissen te vangen of grondstoffen te delven, zodat spelers meer tijd kunnen besteden aan de jacht en het smeden van honderden wapens en pantsers. Dankzij hun gestroomlijnde spelmechanieken, algemene gebruiksgemak en toegang tot elke single- of multiplayerquest vormen Prowlers het ideale instapmodel voor nieuwkomers, en tegelijk de ideale keuze voor ervaren jagers die wel eens iets anders willen proberen.