The Last Story geeft een moderne draai aan de traditionele RPG-formule. Zo kun je gebruik maken van een strategisch realtime vechtsysteem en zijn er volop mogelijkheden om je personage en wapens aan te passen. Door je beheersing van een mysterieuze kracht die The Gathering wordt genoemd, kun je de held Zael en zijn huurlingenbende helpen om de zwakke plekken van eindbazen te ontdekken en deze samenwerkend verslaan.