Nu dat Spectrobes voor Nintendo DS in de winkels ligt, heb je zelf de kans gehad om erachter te komen hoe je precies een fossiel tot leven wekt. Misschien ben je zelfs al druk bezig om een eigen verzameling op te bouwen.
Als producent is dhr. Hisai betrokken bij allerlei verschillende aspecten van het ontwikkelingsproces, waaronder spelontwerp, graphics, programmering en geluid. De producent is ervoor verantwoordelijk dat de specialisten uit de verschillende teams goed met elkaar samenwerken en dat daardoor de best mogelijke game ontstaat.
Nintendo of Europe: "Dhr. Hisai, kunt u onze lezers vertellen waar het Spectrobes-concept vandaan komt?"
Kentaro Hisai: "Spectrobes is ontwikkeld vanuit een origineel idee van de Disney Interactive Studios zelf. We zijn erg blij dat de game-afdeling voor het eerst een nieuw concept aan de Walt Disney Company heeft kunnen leveren."
"Oorspronkelijk draaide het idee om allerlei wezentjes die licht als krachtbron gebruikten. Het kleurenspectrum van licht komt overeen met de kleuren van de regenboog. Het idee was dat elk wezen beïnvloed zou worden door een andere kleur uit het spectrum. Hierdoor zou het evolueren tot een vorm die specifiek bij die kleur hoorde. Als een wezen bijvoorbeeld blootgesteld zou worden aan een rode lichtstraal, zou het veranderen in een wezen van gesmolten lava. Na blootgesteld te zijn aan een groene lichtstraal, zou het wezentje veranderen in een plantaardig beest. De naam van de game is uiteindelijk afgeleid van het woord 'spectrum'."
"Het spectrumidee werd uiteindelijk toegepast bij het tot leven wekken van de fossielen. De geluidsgolven van een stem worden omgezet tot een kleurenspectrum dat de fossielen verlicht. Op het bovenste scherm van je DS zie je nu de RGB-kleuren (Rood, Groen en Blauw) die het fossiel verlichten."
NoE: "In de media wordt Spectrobes regelmatig vergeleken met Pokémon. Wat beschouwt u als de grootste overeenkomsten en verschillen tussen de twee series?"
KH: "Voor ik daar verder op inga, wil ik zeggen dat ik erg trots ben dat de game vergeleken wordt met Pokémon. Ik denk echter dat beide series vooral onder hetzelfde genre vallen en dat ze - net als bijvoorbeeld race- en puzzelgames - enkele vergelijkbare onderdelen bevatten die genre-eigen zijn. Wat de daadwerkelijke gameplay betreft, denk ik dat er juist erg veel verschillen zijn."
"Het genre waaronder Spectrobes valt is een RPG met als centraal onderdeel het verzamelen van wezentjes. Een origineel onderdeel van de game is het opgraven van de wezentjes, en ook het feit dat Spectrobes zogenaamde 'real-time' gevechten bevat is heel anders. We verwachten dan ook dat de game, juist omdat hij zoveel mogelijkheden bevat, erg succesvol zal zijn."
"We hebben Spectrobes ontworpen met als uitgangspunt dat het zich duidelijk zou moeten onderscheiden van Pokémon. Ik denk dat ik dus veilig kan zeggen dat het een heel andere game is."
KH: "Het ontwerp van de wezens is beïnvloed door twee bronnen: de traditionele Japanse kunst en de wat meer moderne ontwerpstijlen uit de manga- en animewereld."
"De wezens uit de traditionele Japanse kunst zijn al meer dan 2000 jaar geleden ontworpen. Gedurende deze periode zijn deze wezens steeds populair gebleven en ze hebben nog steeds een erg grote aantrekkingskracht."