Now that Spectrobes for Nintendo DS has hit the shops, you will have been able to find out for yourself exactly how to awaken a fossil, and perhaps you're already building up quite a collection of your own.
As a producer, Mr. Hisai is involved in development aspects ranging from game design and graphics to programming and sound. It's the producer's responsibility to make sure that all the specialists in the development team work well together, and that the best possible game comes out as a result.
Nintendo of Europe: Mr. Hisai, could you tell our readers where the concept of Spectrobes came from?
Kentaro Hisai: Spectrobes is a game that was developed as an original idea by Disney Interactive Studios. We are delighted to have been able to bring a new concept to the rest of the Walt Disney Company from the game division for the first time.
Originally the idea started with various creatures that utilise light as their energy power. Light consists of an iridescent spectrum. The idea was that each creature is affected by each colour of the spectrum and would turn into an evolved form that belongs to the specific colour attribution. For example, if a creature is exposed to a red streak of light, the creature turns into a creature of molten lava. And if it's exposed to a green streak of light, it turns into a creature that consists of plants. Thus, the game title came from the word Spectrum and its image.
The idea of the spectrum was eventually applied to the scene of awakening fossils. The sound waves of a voice are transformed into a spectrum that illuminates the fossils. This is seen on the upper screen of the DS, which shows the RGB colours (the three primary colours) illuminating the fossil.
NoE: Several media have compared Spectrobes to Pokémon. What do you think are the biggest similarities and differences between the two series?
KH: First of all, I am quite proud that the game has been compared to Pokémon. However, I believe that only the game genre is similar just like other game genres like racing and puzzle games share certain similarities - and that there are actually a lot of differences in terms of actual gameplay.
So the genre for Spectrobes is an RPG centered around the collection of creatures, but the fact that you have to excavate these creatures is an original element. The fact that Spectrobes has real-time battles is also different, and we feel that it will be successful because it's so rich in content.
We have designed Spectrobes from the point of view that it must be different from Pokémon, so I feel that it is correct to say that Spectrobes is significantly different.
KH: The design of the creatures was based on two influences: Japanese traditional art styles and the more modern manga and animation design styles.
"The design of the creatures in the traditional Japanese art styles already has a history of over 2000 years. These creatures have remained popular during this long period and continue to have strong appeal.