Nintendo of Europe: "Dit is het tweede Pirates of the Caribbean-spel dat Amaze voor de Nintendo DS heeft ontwikkeld. Kun je vertellen wat jouw team heeft gedaan om het voorgaande spel nog te verbeteren?"
Ryan Silva: "Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest was vooral ontworpen rondom het gevechtssysteem. Voor het vervolg Pirates of the Caribbean: At World's End hebben we intensief samengewerkt met Disney Interactive Studios. Hierdoor wilden we ervoor zorgen dat we de speler een wat meer gevarieerde spelervaring konden bieden, waarbij hij meer mogelijkheden zou hebben om de spelwereld te verkennen en te beïnvloeden. Vanaf het begin wisten we al dat we meer zwaardvechtkunsten wilden toevoegen. Ook zochten we naar meer innovatieve manieren om gebruik te maken van de Nintendo DS-hardware. Het duelsysteem was de voornaamste poging om die tweede doelstelling te bereiken."
RS: "De oorspronkelijke inspiratie voor het creëren van een door de stylus bestuurd duelleersysteem kwam voort uit de eerste brainstormsessies met Disney Interactive Studios, vlak nadat Dead Man's Chest gelanceerd was. We wisten dat we in het vervolg meer gebruik wilden maken van het touchscreen en daarbij leek zwaardvechten een voor de hand liggende keuze. Het ontwikkelen van een boeiend en intuïtief gevechtsysteem bleek echter nog heel wat voeten in de aarde te hebben. Sterker nog, in de beginfase van de ontwikkeling waren we vooral met die functie bezig."
"We probeerden diverse besturingssystemen uit, voordat we er eentje bedachten die goed aanvoelde. Bij sommige besturingssystemen gebruikten we alleen het touchscreen. In het heetst van de strijd bleek het echter erg belangrijk dat de besturing voor aanval en verdediging gescheiden was. Voor spelers bleek de combinatie van stylus en knoppen uiteindelijk dus de beste."
"Een van de grootste uitdagingen voor het team was het zorgen voor een systeem dat diepgaand genoeg was voor voldoende strategische mogelijkheden, maar wel ruimte overliet voor de rest van het spel. Het bleek uiteindelijk dat alleen al voor de animaties van de duellerende partijen, inclusief al hun bewegingen, wapens en tussenfilmpjes, al de halve Game Card nodig was!"
NoE: "Om sommige deuren en schatkisten te kunnen openmaken, dienen spelers mee te doen aan minigames op het touchscreen. Waarom kozen jullie voor deze optie, in plaats van de optie waarbij spelers naar believen schatkisten open kunnen maken en willekeurige sleutels kunnen vinden?"
"RS: Gedurende het hele project bleven we onszelf afvragen: Wat zou een piraat in dit geval doen?' Veel onderdelen (sluipaanvallen, sloten kraken in plaats van sleutels gebruiken) werden dankzij het stellen van die vraag in het leven geroepen. Piraten gebruiken geen sleutels, of ze moeten ze eerst stelen, en we werden al snel verliefd op de microgame waarin de speler geholpen wordt om zelf de piraat te worden'. Daarnaast zorgden deze functies ervoor dat we het touchscreen op nog meer unieke manieren konden gebruiken. Hierdoor werd At World's End nog meer van de concurrentie gescheiden.
De voornaamste uitdaging was om de microgames op het touchscreen zo kort te houden, dat ze ook na de eerste paar keer nog leuk bleven. Tegelijkertijd wilden we er ook voor zorgen dat ze boeiend genoeg bleven en aanvoelden als meer dan een verplicht nummertje. Het was ook een behoorlijke uitdaging om de overgang tussen het hoofdspel en de microgames soepel te laten verlopen. Anders zou de stap van knop- naar stylusbesturing wellicht te plotseling zijn. We denken echter dat het eindresultaat al die moeite zeker waard was."