Als je Another Code: Two Memories voor de Nintendo DS niet gespeeld hebt, is de kans klein dat de naam Cing je bekend voorkomt. Deze kleine spellenontwikkelaar is gevestigd in Fukuoka, Japan. Het bedrijf heeft slechts enkele tientallen medewerkers in dienst en deze werken aan projecten voor verschillende spelsystemen.
Nintendo of Europe: "Dhr. Miyagawa, Another Code: Two Memories was duidelijk een succes. Hoe benaderde u vervolgens uw volgende project?"
Takuya Miyagawa: "Toen we na de ontwikkeling van Another Code over ons nieuwe project na gingen denken, wilden we wederom graag een spel ontwikkelen dat goed gebruik maakte van de mogelijkheden die de Nintendo DS biedt aan het avontuurgenre. Desondanks wilden we geen direct vervolg maken op Another Code en kozen we voor de uitdaging van het ontwikkelen van een avontuurspel dat ongekende manieren van expressie zou bevatten en daardoor een nieuw publiek kon bereiken."
"Om die reden werd Hotel Dusk uiteindelijk een soort detectivespel met een volwassen verhaallijn. We hebben erg ons best gedaan om ervoor te zorgen dat het spel bij iedere speler iets losmaakt. Het thema van het spel is dan ook: 'Iedereen heeft een wens'."
"Als je aan een spel begint, zul je verschillende verwachtingen hebben. Misschien ben je wel op zoek naar de opwinding die het verslaan van vijanden met zich meebrengt. Of wellicht wil je graag iets bereiken en denk je dat te doen door een mysterie op te lossen. In het algemeen zijn we van mening dat het avontuurgenre ons erg vrij laat in wat we willen maken. Daardoor stelt het ons beter in staat om een belevenis te creëren die bij de spelers een gevoelige snaar raakt. We hadden het idee dat we deze filosofie erg goed konden toepassen bij Hotel Dusk."
NoE: "Wat vormde uw inspiratie bij het ontwikkelen van Hotel Dusk? Waren er bepaalde detectiveromans of -films die u in het bijzonder beïnvloed hebben?"
TM: "Onze belangrijkste inspiratie was de film 'Paris, Texas' van Wim Wenders. Ook 'Bagdad Café/Out of Rosenheim', een Duitse film uit de jaren '80 heeft ter inspiratie gediend. Op het gebied van de animatie, hebben we ons vanzelfsprekend laten inspireren door a-ha's videoclip voor 'Take On Me'."
TM: "Dhr. Taisuke Kanesaki, de regisseur van het spel, had zowel de leiding over de art direction als de animatie van de personages. Eerst creëerden we een personage en vervolgens ontwierpen we daar persoonlijke uitdrukkingen bij. Daarna filmden we echte modellen die op onze personages leken en verzamelden zo beeldmateriaal. Dit beeldmateriaal werd gedigitaliseerd en vervolgens tekenden we deze beelden na en voegden we schaduwen toe. Het eindresultaat zie je nu in Hotel Dusk."
TM: "We wilden de verhalen van ieder personage zo goed mogelijk uitwerken. Daarom besloten we om het verhaal van Hotel Dusk losjes te baseren op dat van de film 'Grand Hotel'. In die film zijn diverse hoofdpersonen slachtoffer van verschillende menselijke tragediën, die allemaal binnen een beperkte periode plaatsvinden in één afgesloten locatie."
"Om het verhaal interessanter te maken, wilden we de mogelijkheden van een interactieve dialoog toevoegen en de verschillende uitdrukkingsvormen die hier het gevolg van zouden zijn. Vanuit deze filosofie ontwikkelden we Hyde's systeem van vragen stellen en mensen onderbreken als iets in hem opkwam."