Dat de Wii-afstandsbediening zich perfect leent voor de spelstijl van de WarioWare-spellen, betekende nog niet dat alles van het begin tot het eind vlekkeloos verliep. Volgens mij hebben jullie het juist behoorlijk moeilijk gehad omdat de speler gebruik zou maken van de afstandsbediening.
Het klopt dat je een spel met de Wii-afstandsbediening op allerlei manieren kunt spelen, wat goed past bij de WarioWare-reeks, maar dit zorgt ook voor een nieuw probleem. De speler weet namelijk niet wat er van hem wordt verwacht. Het overbrengen van deze informatie was een flinke uitdaging. Bij WarioWare is snelheid alles; mensen hebben maximaal vijf seconden om door te krijgen wat ze moeten doen. Hoe we dit het beste konden communiceren was het eerste probleem waarmee we werden geconfronteerd.
Tot nu toe werden de WarioWare-games bediend met een normale Controller, dus was het relatief makkelijk om aan te geven wat je moest doen met een bericht als "Druk nu op de A-knop!". Maar dit keer moesten we beter nadenken over het overbrengen van die instructies, omdat de spelers niet precies weten hoe ze de Wii-afstandsbediening moeten vasthouden voor het volgende spel.
Inderdaad. We hebben lang nagedacht over de beste manier om de speler in een fractie van een seconde te laten snappen wat hij moet doen. Terwijl we ons hoofd braken over dit probleem, stapelde het aantal microgames dat we maakten zich op. Omdat de Wii-afstandsbediening zo'n uniek apparaat is, bléven er maar nieuwe, goede ideeën voor microgames ontstaan. Maar het grootste deel van die ideeën was aan de brave kant. Er waren er weinig die echt opvielen.
Ik denk het wel. Onze vrouwelijke teamleden zijn altijd erg energiek en zij verzonnen continu allerlei ontzettend leuk klinkende ideeën, maar we hadden het gevoel dat er veel onbruikbaar waren. De reden hiervoor was dat we niet wisten hoe spelers de Wii-afstandsbediening vast zouden houden. We hadden de neiging om op veilig te spelen en kozen ideeën waarbij de speler de afstandsbediening normaal kon vasthouden en geen lastige bewegingen hoefde uit te voeren. Maar toen gebeurde het; een oplossing diende zich aan. Ik dacht, waarom zeggen we niet letterlijk: "Hou hem zó vast!" voordat iedere individuele microgame begint. Terwijl we deze instructies toevoegden, maakte iemand de observatie dat het spel erdoor aanvoelde als het leren van de danspassen van een traditionele, Japanse dans, wat ik erg grappig vond.
Zodra we het idee hadden voor een spel met dansachtige bewegingen, werd het spel officieel bekend als WarioWare: Smooth Moves. Hoewel het niet draait om dansen in de letterlijke zin! (Lacht.)
Toen de de eerste versie aan me werd getoond, hurkte ik zelfs recht voor ieders neus! (Lacht.)
Volgens mij lieten jullie me puur naar die presentatie komen om me te zien hurken! (Lacht.) Alle teamleden leken er nogal wat lol in te hebben!