De ontwikkeling van de Wii-kanalen begon al voordat er een vast besluit was genomen over hun uiteindelijke vorm. Hoe zijn ze uitgegroeid tot hun huidige vorm?
Als je erop terugkijkt, lijkt dat nogal logisch, nietwaar? Als je wilt dat meer mensen je systeem gaan gebruiken, moet je ze voorzien van meer mogelijkheden. Het nadeel is echter dat het moeilijker is om alles op een begrijpelijke manier te presenteren, toch?
Inderdaad. Toen we er meer mogelijkheden in stopten, wilden we vermijden dat dingen moeilijker te begrijpen zouden worden. Tijdens onze gesprekken hierover realiseerden we ons dat het beeld van rijen tv's in een elektronicawinkel precies binnen dit concept paste. Veel schermen, veel kanalen, allemaal op een rijtje. Dat is makkelijk begrijpbaar en spannend op een werkelijk simpel niveau. Zo ontstond ons menuscherm, dat bestaat uit verscheidene rijen met vensters.
Zo wordt altijd een beslissing genomen, nietwaar? Iemand maakt een achteloze opmerking, en het schiet meteen wortel, zeker als je het moeilijk hebt om met een idee op de proppen te komen.
Als je kijkt naar de met zoveel moeite ontwikkelde vensters die gebruikt zijn voor de Wii-kanalen, kun je duidelijk de houding van de maker ontdekken in de manier waarop de drie rijen van vier kanalen gelijkwaardig behandeld worden. Normaal gesproken wil je, als er een spel in de disksleuf zit van een spelsysteem, het diskkanaal toch groter maken dan de andere kanalen?
Het uitbrengen van de Nintendo DS was gebaseerd op onze eigen overtuigingen over wat mensen wilden, en de DS sloot blijkbaar goed aan op de wensen van de consument. Dit succes moedigde ons aan om voor de Wii opnieuw een verzameling overtuigingen over de markt te vormen.
Ja, de Nintendo DS bewees dat het prima is een verscheidenheid aan software te hebben, in plaats van alleen maar de gebruikelijke spellen. Toen we het menuscherm van de Wii ontwikkelden, bleek dit een belangrijke overweging. We vonden dat mensen die spellen wilden spelen dat moesten kunnen doen, terwijl mensen die geïnteresseerd waren in andere mogelijkheden in staat moesten zijn plezier te beleven met die kanalen.
Deze visie is met absolute overtuiging nagestreefd, tenminste door de mensen die deze vergaderingen over de systeemfuncties bijwoonden. Maar het is wel waar, dat er aanvankelijk een meningsverschil was met een aantal werknemers bij het bedrijf, die nog geen toegang hadden tot al deze informatie. Wanneer dat gebeurde, kwam Tamaki-san altijd in actie en lichtte onze visie toe. Daarbij kwam die 'passie' van hem weer om de hoek kijken! (Lacht.)
Nou ja, op basis van het voltooide Wii-menu alleen, konden ze moeilijk beoordelen hoe interessant het individuele weer- of nieuwskanaal zou zijn. Hun reactie was alleen maar natuurlijk, neem ik aan. Ik bedoel, als je alleen maar naar het nieuws of het weer op zich kijkt, vraag je je toch af of het nou allemaal wel zo interessant is?