Just because the Wii Remote lent itself perfectly to the gameplay style of the WarioWare games, it didn't mean that everything went smoothly from start to finish. In fact, I think you faced a fair amount of difficulty precisely because the player would be using the Remote.
It's true that the Wii Remote allows for any number of ways to play a game, and is especially well matched with the WarioWare series, but because of this players are faced with the new problem of not knowing exactly what they are expected to do. Conveying this information to them posed a problem for us. With WarioWare speed is everything, people have five seconds at most to grasp the way they have to play. How to best communicate this became the first problem we were confronted with.
With WarioWare games up to now, the players have played using a conventional controller, so indicating to them what to do with messages like "Press the A Button now!" used to be relatively simple. This time round though, as you couldn't be sure how players would be holding the Wii Remote, it meant you had to put more thought into how best to convey those instructions.
That's exactly right. We pondered the best way to explain to the players exactly what they're supposed to do and have them understand in a split-second. While we were racking our brains over this problem, the number of microgames we were making was piling up. Because the Wii Remote is a genuinely unique device, the number of good ideas for microgames just kept popping out. But the majority of these ideas appeared to be somewhat tame, and nothing really seemed to stand out.
Exactly! Our female staff are always full of energy and they were coming up with all sorts of really fun-sounding ideas, but a lot of them we felt we couldn't use. The reason for this was that we had no way of knowing how users would be holding the Wii Remote. We had a tendency to play it safe, selecting ideas where the player could hold the Remote normally and not be required to perform really tricky movements. Then it happened, a solution presented itself. I thought, why don't we tell the players to: "Hold it like this!" before each of the individual microgames starts. We implemented instructions saying: "Hold the Remote like this" and "Next, hold it like this." While we were adding these instructions to the game, someone made the observation that what we were doing felt like learning the forms of a traditional Japanese dance, which sounded a little funny.
Once we'd hit upon the idea for a title involving dance-like moves, the game became officially known as WarioWare: Smooth Moves. Even though it's not really dancing in the true sense of the word! (laughs)
And because we now had a clear idea about the core of the game, we knew it would become easier for the players to grasp the concept and our creative freedom increased a great deal. Plus, using the dancing theme as our basis, we began to let the silliness run wild! (laughs) It was hugely amusing to see the players doing things like squatting in front of the people supervising the product testing simply because they were following the game's instructions to the letter!
I remember when the first version was shown to me, I was there squatting in front of everyone! (laughs)
Yes, it seems you got me to go to that presentation just because you wanted to see me squatting! (laughs) All the staff seemed to really enjoy seeing that!
But if you look at the way the game works, it really isn't actually all that necessary to hold the Remote above your head and squat! All you really need to do is hold the Remote horizontally and move it up and down, which registers in the game as the correct movement. I was worried that you'd choose that approach during the presentation instead.