Tijdens het vorige interview sprak ik met enkele van de jongere ontwikkelaars die aan de nieuwe Zelda werkten. Dit keer ben ik in het gezelschap van meer ervaren ontwikkelaars, die in de loop der jaren al heel wat werk aan Zelda-spellen hebben verricht. Ik wil jullie vragen jezelf even voor te stellen, te beginnen met jou, Kawagoe-san.
Mijn naam is Kawagoe en ik was de regisseur van de filmscènes in Twilight Princess. Als regisseur was ik verantwoordelijk voor de filmpjes die verschijnen om het verhaal verder te helpen. Voordat ik aan dit project begon, werkte ik als regisseur aan de filmscènes in Ocarina of Time, Majora's Mask en Wind Waker.
Ik ben Asakawa. Tijdens dit project was ik verantwoordelijk voor het bijeenbrengen van verschillende elementen die verband houden met computergestuurde personages (NPC's). In eerdere projecten was ik verantwoordelijk voor de NPC's in Ocarina of Time, Pokémon Stadium 2, Majora's Mask en Super Mario Sunshine. Ik werkte aan de vijanden en filmpjes in Pikmin en Pikmin 2 en had de leiding over de animaties van de eindbazen in Wind Waker.
Mijn naam is Takano. Ik had hoofdzakelijk de leiding over het script voor Twilight Princess, maar was ook betrokken bij de ontwikkeling van de filmpjes en enkele evenementen in het spel. Toen 1080° Snowboarding was voltooid, werkte ik in een assisterende functie aan de ontwikkeling van Ocarina of Time. Sindsdien heb ik alleen maar aan Zelda-spellen gewerkt! (Lacht.)
Mijn naam is Takizawa. Ik was de artwork director voor Twilight Princess. Mijn voornaamste taak was de organisatie van het werk van alle artiesten, wat een hele reeks verantwoordelijkheden met zich meebracht. Ik moest bijvoorbeeld de algemene richting van de artistieke stijl bepalen, maar was ook verantwoordelijk voor de gebruikte technologie. Daarnaast moest ik ervoor zorgen dat de artiesten alles kregen wat ze nodig hadden om hun werk te doen. Voorafgaand aan dit project, ben ik begonnen met Super Mario 64, gevolgd door Star Fox 64. Daarna was ik betrokken bij Ocarina of Time. Vanaf toen geldt voor mij hetzelfde als voor Takano-san; ik sta met Zelda-projecten op en ga ermee naar bed! (Lacht.) Even kijken, ik was ook de artwork manager voor Wind Waker.
Waarin verschilde je rol als artwork director voor Twilight Princess met je rol als artwork manager voor Wind Waker?
Toen we bij Wind Waker hadden besloten om verder te gaan met die visuele stijl, werden de beslissingen voor de overkoepelende effecten gemaakt in overleg met de andere medewerkers. Bij Twilight Princess werkte ik direct aan dit soort ontwerpgerelateerde zaken en moest ik meer dingen doen om het project aan de gang te houden. Ik moest er bijvoorbeeld voor zorgen dat de artiesten in elke afdeling over alle materialen beschikten die ze nodig hadden en ik moest ook reageren op verzoeken om meer medewerkers aan te trekken die over bepaalde vaardigheden beschikten.
Denk je dat er door de omvang van het werk meer mensen nodig waren voor artwork dan bij ieder ander project dat we ooit gedaan hebben?
Mijn naam is Miyanaga. Ik was de assistent-regisseur voor Twilight Princess. Ik had de leiding over het bedenken van inhoudelijke zaken en het positioneren van spelpersonages in de buitenwereld. Twilight Princess is pas het tweede Zelda-project waar ik aan werk; eerder werkte ik aan Ocarina of Time als buitenwereldontwerper. Ik had voornamelijk de leiding over het ontwerp van Hyrule Field in dat spel.
Ik ben Ikematsu. Mijn functie bij dit project was die van assistent-regisseur voor planning. Ik was vooral verantwoordelijk voor de kerkers, in het bijzonder de vormgeving ervan, en de positionering van de vijanden. Mijn eerste ervaring met de Zelda-serie deed ik op als kerkerontwerper voor Ocarina of Time. Daarna werkte ik aan Majora’s Mask en gaf ik leiding aan de planning voor Wind Waker.
Om te beginnen wil ik jullie vragen wat er voor jullie gevoel anders was aan de ontwikkeling van Twilight Princess in vergelijking met eerdere spellen in de Zelda-serie. Omdat jullie al zoveel jaren ervaring hebben met Zelda-projecten, wilde ik dit graag aan jullie allemaal vragen. Takano-san, wat was er volgens jou anders dit keer?
Nou, doordat er zo enorm veel mensen aan dit project werkten, waren er ook veel verschillende meningen over wat Zelda inhoudt. En iedereen hield ook nog eens erg koppig aan zijn mening vast! (Lacht.) Dus natuurlijk waren er maar weinig gevallen waarin iedereen het eens was over hoe we verder moesten gaan. Het was vaker zo dat mensen uiting gaven aan hun ongenoegen en met opbouwende kritiek kwamen. Als gevolg hiervan, hebben de ontwikkelaars waarschijnlijk met meer vuur over deze Zelda gediscussieerd dan tijdens het werk aan eerdere Zelda-spellen, en ik denk dat die passie voelbaar is in het spel. Het moet de regisseur, Aonuma-san, erg veel moeite hebben gekost om alles tot een geheel te smeden. Maar uiteindelijk denk ik dat dit gelukt is, met als resultaat de beste Zelda tot op heden.