Ik begrijp het… Miyamoto-san, als jou wordt gevraagd wat de essentie is van Zelda, wat is dan meestal je antwoord? Kun je een definitief antwoord geven?
Geen probleem. Wat een spel 'Zelda-achtig' maakt lijkt volgens mij sterk op wat een spel 'Mario-achtig' maakt.
Volgens mij betekent dit vooral dat het spel de speler niet achterlaat met het gevoel dat hij is belazerd. Spelers weten heel goed wat ze van deze spellen verlangen, en ze zullen het zeker niet waarderen als met sommige dingen in het spel de plank volledig wordt misgeslagen. Bij deze games is het van fundamenteel belang dat alle elementen die spelers verwachten op de juiste manier zijn geplaatst. Als deze elementen niet op hun plaats zijn, dan zal de speler zeggen: “Dit is Zelda niet!” Dus als ik me over dit soort dingen opwind, doe ik dat namens de speler! Ik denk “Dit is ongelooflijk! Wat denkt dit spel wel niet?” (Lacht.) Bij het maken van spellen ben ik er altijd van uitgegaan dat mijn stem de stem van de speler is. Als we het spel hadden uitgebracht zonder aanpassingen zouden onze klanten dat niet gewaardeerd hebben, en dat zou uiteindelijk nog een veel vervelender situatie zijn geweest. Voor mij is dit punt van fundamenteel belang, en dat geldt zowel voor Zelda als voor Mario. Hoewel deze houding aan beide spellen ten grondslag ligt, denk ik dat Mario een zeer toegankelijk en direct soort vermaak biedt, terwijl Zelda je echt het gevoel van vooruitgang geeft, dat je jezelf als speler tegelijk met het spel ontwikkelt. Dit zijn eigenlijk de enige verschillen tussen de twee, in de basis zijn ze gelijk.
Zelfs toen we alle ontwikkelaars hadden verzameld om dit te bespreken, lukte het ons niet om iedereen een goed begrip bij te brengen voor wat deze methode inhoudt. Evenmin kan ik van buiten het ontwikkelproces adequate aanwijzingen geven om dit te communiceren. Als buitenstaander kan ik verschillende dingen opmerken op oppervlakkig niveau, maar misschien denkt de persoon die deze dingen maakte dan: “Dat was helemaal niet wat ik ermee bedoelde!” We zouden altijd op verschillende golflengtes zitten. Maar als ik het product meer als speler benader en we allemaal samenwerken om het spel zijn uiteindelijke vorm te geven, beginnen dingen op hun plaats te vallen. Wanneer ik als buitenstaander naar het ontwikkelproces kijk, kan ik ze misschien een lijst geven van de elementen in het spel die de essentie van Zelda missen, maar ik denk niet dat ik op die manier zou kunnen overbrengen wat nodig is. Maar op het moment dat het team daadwerkelijk deze aanpassingen in het spel zou maken, en de ontwikkelaars zouden kijken naar de lijst van onderdelen die de essentie van Zelda misten, denk ik dat ze zouden begrijpen wat er nodig was geweest.
Als ze zien hoe het spel wordt veranderd, beginnen ze het te begrijpen. Het feit dat al onze hoofdontwikkelaars dit hebben ervaren is echt van grote invloed bij het maken van Zelda.
Dat denk ik ook. Als jonge ontwikkelaars bijvoorbeeld vroeg in het ontwikkelproces tegen de input van Miyamoto-san oplopen, denken veel van hen waarschijnlijk; “Moeten we echt op zulke kleine details letten?”, of: “We hoeven ons toch zeker niet druk te maken over dat soort dingen?” Maar als alles begint samen te komen en zijn uiteindelijke vorm krijgt, begrijpen ze waar hij mee bezig was, en dan zeggen ze: “Ah, nou snap ik het! Als het zo uitpakt, was het inderdaad nodig om dat vanaf het begin al te doen!” Toen ze aan het spel werkten, konden ze dit niet zien. We hadden het net over spellen die de speler achterlaten met het gevoel belazerd te zijn. Maar natuurlijk ligt het nooit in de bedoeling van de ontwikkelaars die aan het spel werken om zoiets te doen. Ze kunnen niet voorkomen dat ze het zicht verliezen op hoe spelers op bepaalde dingen in het spel zullen reageren.
In de loop van het ontwikkelproces, verliezen spelontwikkelaars langzaam maar zeker het vermogen om in te schatten hoe een nieuwkomer, zonder enige voorkennis, zich zal voelen tijdens het spelen van het spel. Daarom is het volgens mij op een bepaalde manier heel rationeel om Miyamoto-san in de latere fases bij het spel te betrekken. Als Miyamoto-san vanaf het begin bij het spel betrokken zou zijn, denk ik dat het voor hem moeilijker zou zijn om te begrijpen hoe mensen op een spel reageren als ze dit voor het eerst spelen.
Precies. Er is altijd één regel die ik in het achterhoofd houd als Miyamoto-san dingen opmerkt over een spel: “Als Miyamoto-san drie keer dezelfde opmerking maakt, moeten we dat absoluut veranderen!”
Als hij iets één keer opmerkte, maakte ik geen haast om dit op te lossen. Ik besloot dan om voorlopig mijn eigen kijk op de zaak te vertrouwen, en op basis daarvan een oordeel te vellen. Maar terwijl ik daarover nadacht, zou hij me voor de tweede keer op het probleem wijzen. Als hij iets twee keer had genoemd, zou ik denken dat hij die verandering echt belangrijk vond, maar ik zou nog steeds over de planning nadenken. Als er andere dringende zaken waren die aandacht nodig hadden, zou ik de zaak misschien nog even laten rusten. In zo’n geval zou Miyamoto-san vragen: “Waarom heb je dat nog niet gedaan?” Dat was dan de derde waarschuwing! (Lacht.) Vanaf dat moment zou die zaak de hoogste prioriteit hebben. Tot nu toe is het altijd zo gegaan, maar dit keer bevond ik mij in een minder luxe positie. Meteen al de eerste keer dat iets werd opgemerkt, had ik het gevoel dat we geen keuze hadden. We moesten het gewoon veranderen.
Kreeg jij ook de hele tijd 'treurverhaalmailtjes' van Miyamoto-san? 1 1Over 'treurverhaalmailtjes' werd in deel 1 van de Zelda-interviews gesproken. Dit waren de e-mailberichten die Shigeru Miyamoto in de latere fases van de ontwikkeling stuurde, en waarin hij elementen van het spel benoemde waarover hij niet tevreden was.