Miyamoto-san, wat was het belangrijkste concept toen je begon met de ontwikkeling van de controller?
Dus dit bedoelde je met toegankelijkheid. De taak die voor je lag moet moeilijk hebben geleken, maar wat dreef je in de richting van de huidige controller?
Nou, er waren verschillende factoren die elkaar overlapten. Ten eerste stelde Ikeda-san voor om een aanwijzer te gebruiken. In de daarop volgende discussies praatte hij over het maken van de huidige, rechte vorm; als een stok. Dit sloot perfect aan bij mijn ideeën.
Miyamoto-san haalde tijdens vergaderingen zijn telefoon tevoorschijn en vroeg enthousiast, "Kunnen we niet zoiets maken?" (Lacht.)
Toen de technologie voor een aanwijzer eenmaal werd geïntroduceerd, was het nog niet bepaald voor de hand liggend om de controller stokvormig te maken, toch? Het zou bijvoorbeeld niet raar zijn geweest als we een tweehandige controller hadden bedacht met een aanwijzer in het midden.
We noemden het de Gunbai (een houten waaier die tijdens een sumowedstrijd door de scheidsrechter wordt vastgehouden).
Ja, dat was het, de Gunbai. We hebben hem behoorlijk grondig getest als ik het me goed herinner.
Nu ik terug kijk begrijp ik dat beter. We benaderden het vanaf de verkeerde kant. We probeerden een stokvormige controller te maken, maar we begonnen met het idee van een tweehandige controller. Toen ik me dit realiseerde heb ik iedereen gezegd: "We beginnen met de stok! (Iedereen lacht.)
Maar hoewel ik zei dat de stok het beginpunt moest zijn, was dat precies waar we mee eindigden, een stok! (Iedereen lacht.)