Niitani, hoe begon dit project voor jou?
Ik had niet veel tijd dus ik begon met het bedenken van een spel met een eenvoudige besturing, waarbij je de Wii-afstandsbediening alleen heen en weer hoefde te bewegen. Ik maakte een prototype van een spel waarin je verticaal geplaatste doelen met ballen moest raken.
We konden niet partijdig zijn omdat hij het spel toevallig intern maakte, dus we behandelden het op dezelfde manier als de prototypen van de anderen.
Nadat ik het prototype had gemaakt, werkte ik aan het spel terwijl ik ook de technische ondersteuning deed, dus ik vroeg Hosokawa om de levels te ontwerpen.
Je hoopt dat mensen die goed genoeg denken te zijn een perfecte score proberen te behalen?
We dachten over de manier waarop je de Wii-afstandsbediening (Plus?) gebruikt en vroegen ons af of we iets konden doen waarbij je de Wii-afstandsbediening (Plus) simpelweg moest draaien en kantelen. De draaiende beweging gaf ons het idee van het opwinden van een draad. Het ritmisch heen en weer kantelen deed ons denken aan het maken van een wandeling, en zo kregen onze ideeën vorm. We bedachten een spel waarin je blikjes moest pletten tijdens het lopen, en ritmische spellen. Maar we verschilden van mening. We beschouwden Loony Cycle als iets waarin we die lopende beweging verder ontwikkelden en maakten een prototype. Daarna maakten we een prototype van een spel waarin een draad werd opgewonden, en dat leidde tot het spel dat uiteindelijk werd gebruikt.
Ja. Het zou saai zijn als je alleen maar een draad hoeft op te winden, dus we besloten de omgeving van Game & Watch: Octopus26 te lenen. Je gebruikt de Wii-afstandsbediening Plus als een spoel. En we maakten Loony Cycle voor het uiteindelijke spel, maar helaas heeft ie het niet gehaald als minigame. Maar degene die de leiding had bij Nintendo, heeft het erin verwerkt als een verborgen verrassing. 26Game & Watch: Octopus: een van de spellen die zijn uitgebracht in de Game & Watch-serie – draagbare spelsystemen met lcd-schermen. Het spel werd in Japan in 1981 uitgebracht.
Het moment kwam om de definitieve ROM te maken, en omdat het moeilijk was om twee titels tegelijkertijd te voltooien, vroeg ik ze om zich te concentreren op Treasure Twirl.
We hielden het geheim voor Takahashi, maar terwijl Mitchell zich richtte op Treasure Twirl, werd er achter de schermen doorgewerkt aan Loony Cycle. Het resultaat was leuk en compact, dus we besloten het toe te voegen als verborgen element.
We begonnen laat. Rond september kregen we een telefoontje van Nonaka, die ons vroeg of we van een voorbeeld dat Nintendo had gemaakt een echt product konden maken. Ze lieten ons in Kyoto een voorbeeld van Star Shuttle zien, maar toen we het mee wilden nemen zeiden ze, ‘Sorry, je zult het hier moeten bekijken en onthouden.’ Ik kon mijn oren niet geloven (lacht)!
Ze wilden dat je het zou kopiëren met je ogen. Ze vroegen je er een product van te maken, en het zou iets verrassends worden als je het product niet mee kon nemen.
Ik weet het (lacht)! In het spel is de Wii-afstandsbediening Plus een ruimteschip. De besturing is redelijk simpel en intuïtief, maar de omstandigheden waaronder je het moet spelen zijn moeilijk. Het prototype was een grote hit.