Dit keer heb ik ontwikkelaars uitgenodigd die aan Wii Play: Motion hebben gewerkt. We hebben een aantal ontwikkelaars gevraagd om het tegen elkaar opnemen, en minigames te maken die de functionaliteit van de Wii-afstandsbediening Plus gebruiken. Die minigames brachten we samen in een spel. Volgens mij was het voor het eerst dat Nintendo op zo’n manier een spel maakte. Ik betwijfel of er veel spellen zijn die zo gemaakt worden, dus ik wilde deze gelegenheid gebruiken om de ontwikkelaars van de deelnemende bedrijven gezamenlijk te ontmoeten, om ze te vragen hoe de ontwikkeling verliep. Dat resulteerde erin dat er hier nu elf ontwikkelaars aan tafel zitten! Zouden jullie je allereerst even willen voorstellen?
Ik was de projectproducent voor dit spel. Ik ben Toyokazu Nonaka van Nintendo’s afdeling voor softwareplanningen en ontwikkeling.
Ik ben Etsunobu Ebisu van Good-Feel1. Wij maakten de spellen Skip Skimmer en Veggie Guardin’. Good-Feel maakt vooral actiespellen. In het verleden hebben we onder andere gewerkt aan de Nintendo-spellen Wario Land: Shake It!2, Kirby’s Epic Yarn3 en Tales in a Box: Hidden shapes in perspective!4 1Good-Feel Co., Ltd.: een videogamebedrijf uit Kobe, Hyogo. 2Wario Land: The Shake Dimension: een actiespel voor het Wii-systeem dat in juli 2008 werd uitgebracht in Japan, en in september 2008 uitkwam in Europa. 3Kirby’s Epic Yarn: een actiespel voor het Wii-systeem dat in oktober 2010 werd uitgebracht in Japan, en in februari 2011 uitkwam in Europa. 4Tales in a Box: Hidden shapes in perspective!: een puzzelavontuur dat in Japan vanaf maart 2010, en in Europa vanaf juni 2010 kon worden gedownload als Nintendo DSiWare.
Ik ben Yuichi Mizobe van Chunsoft.5 Wij maakten de minigames Star Shuttle en Dolphin Park. In het verleden hebben we voor Nintendo gewerkt aan You, Me & The Cubes6. Ik denk dat het voorbestemd was dat Nonaka ons benaderde met dit project (lacht). 5CHUNSOFT Co., Ltd.: een videogamebedrijf uit de wijk Shinjuku in Tokio. 6You, Me & The Cubes: een driedimensionaal actiespel dat in Japan in maart 2009, en in Europa in september 2009 werd uitgebracht als WiiWare. Het spel werd ontwikkeld door From Yellow To Orange, Inc. (fyto, Inc.).
Ik ben Hirosato Funaki van Mitchell.7 Wij maakten de minigames Treasure Twirl en Loony Cycle. We hebben aan Nintendo-titels gewerkt als Polarium8, Actionloop9 en Sujin Taisen: Number Battles10. We hebben veel spellen gemaakt waarin je logisch moet nadenken, en dit was ons eerste actiespel. 7MITCHELL CORPORATION: een videogamebedrijf uit de wijk Suginami in Tokio. 8Polarium: een puzzelspel voor het Nintendo DS-systeem dat in december 2004 werd uitgebracht in Japan. In maart 2005 kwam het spel uit in Europa. 9Actionloop: een actie-puzzelspel voor het Nintendo DS-systeem dat in Japan in maart 2006, en in Europa in januari 2007 werd uitgebracht. 10Sujin Taisen: Number Battles: een strategisch puzzelspel voor het Nintendo DS-systeem dat in juni 2007 uitkwam in Japan. In augustus 2009 verscheen er in Europa een versie die kon worden gedownload als Nintendo DSiWare.
Ik ben Ryusuke Niitani van Nintendo’s afdeling voor softwareplanning en ontwikkeling. Ik verzorgde de technische ondersteuning. Tegelijkertijd plande en programmeerde ik de minigame Teeter Targets.
Niitani maakt deel uit van de afdeling die externe ontwikkelaars van technische ondersteuning voorziet. Normaal gesproken helpt hij de ontwikkelaars, dus dit was de eerste keer dat hij zelf software maakte.
Ja. Ik wilde altijd al zelf een spel maken, dus ik heb mijn uiterste best gedaan. I heb aanpassingen gemaakt aan de Nintendo DSiWare-titels Paper Plane en Pyoro11, maar dit was mijn eerste volledige spel. 11Paper Plane en Pyoro: actiespellen die vanaf december 2008 in Japan, en vanaf april 2009 in Europa konden worden gedownload als Nintendo DSiWare. Het zijn bewerkte versies van spellen die deel uitmaakten van WarioWare, Inc.: Minigame Mania voor het Game Boy Advance-systeem.
In het begin bespraken we of we hier iemand anders voor moesten vragen, omdat het moeilijk zou zijn om zowel de spelontwikkeling als de technische ondersteuning te verzorgen. Maar Niitani wilde het per se doen. Dus overdag, tijdens werkdagen, gaf hij technische ondersteuning, en de rest van zijn tijd besteedde hij aan het ontwikkelen van een minigame.
Ik ben Takehiko Hosokawa van de afdeling softwareplanning en ontwikkeling van Nintendo. Ik stuurde alles in de juiste richting. Ik verzorgde ook de levelstructuur voor Niitani’s Teeter Targets.
Tot voor kort werkte je aan METROID: Other M12, maar zodra dat achter de rug was begon je hieraan. 12METROID: Other M: een actiespel voor het Wii-systeem dat in september 2010 werd uitgebracht in Europa en Japan.