Niitani-san, how did this project begin for you?
I didn’t have much time, so I started by thinking of a game with simple controls - just swinging the Wii Remote controller side-to-side. For the prototype, I made a game in which you used balls to knock down targets lined up vertically.
We couldn’t be partial just because he was making it internally, so we treated it the same way as everyone else’s prototypes.
After making the prototype, I was working on it along with my technical support work, so I asked Hosokawa-san to make the stages.
With regard to the mapping, I made them so that if you want to get a perfect score, you need some serious skills.
You hope people who are confident in their skills will attempt a perfect score. Funaki-san, how did you begin at Mitchell?
We thought about how you operate the controller and wondered if we could do something that involved simply twirling and tilting it. From the movement of twirling it, we got the idea of winding thread. Then we thought tilting it back and forth in a stroking movement was like taking a walk, and our ideas broadened. We thought of a game in which you would crush cans as you walked, and rhythm games, but our opinions differed, so we thought of Loony Cycle as something developing that walking movement and made a prototype. Then we made a prototype for a game involving winding thread, and that led to the game that actually got included.
Yes. Just winding thread would be boring, so we decided to borrow the milieu of Game & Watch: Octopus.26 You use the Wii Remote Plus like a reel. And we made Loony Cycle for the final game, but unfortunately it didn’t make it in as a minigame. But the person in charge at Nintendo stuck with it and left it in as a hidden surprise. 26. Game & Watch: Octopus: One of the games released in the Game & Watch series of handheld game systems with LCD screens. Released in 1981 in Japan.
It was about time to create the master ROM, and finishing up two at the same time was difficult, so I asked them to focus on Treasure Twirl.
We kept it secret from Takahashi-san, but even as Mitchell concentrated on Treasure Twirl, they continued making Loony Cycle behind the scenes. It came together in a nice compact way, so we decided to include it as a hidden element.
We got a late start. About September, we got a call from Nonaka-san asking if we could turn a sample Nintendo had made into a real product. They showed us a sample of Star Shuttle in Kyoto, and when we tried to take it back with us, they said, “Sorry, you’ll just have to watch it here and memorise it.” I couldn’t believe it! (laughs)
They wanted you to copy it with your eyes. They were asking you to make it into a product, so it would be surprising if you couldn’t take the sample with you.
I know! (laughs) But our programmer memorised it and we recreated it rather quickly. This game makes use of the Wii Remote Plus as if it is a spacecraft. It features simple, intuitive gameplay, but the conditions for clearing it are difficult. The prototype was a big hit.