This time, I have gathered together developers who worked on Wii Play: Motion. We had a number of developers compete in making minigames specially designed to utilise the features of the Wii Remote Plus controller and gathered them together into one game. I think it was the first time that Nintendo has ever made a game in that fashion. I doubt many games are made like that, so I wanted to make use of this occasion to have developers from the various companies who participated in development meet all at once. I wanted to ask them about what development was like, and we ended up with eleven people! First, would you each please introduce yourself?
I was project producer for this game. I’m Toyokazu Nonaka in Nintendo’s Software Planning & Development Department.
I’m Etsunobu Ebisu from Good-Feel.1 We made the minigames Skip Skimmer and Veggie Guardin’. Good-Feel mostly makes action games. Previous Nintendo games that we have worked on include Wario Land: Shake It!2, Kirby’s Epic Yarn3, and ‘Tales in a Box: Hidden shapes in perspective!’.4 1.Good-Feel Co., Ltd.: A video game company based in Kobe, Hyogo. 2.Wario Land: The Shake Dimension: An action game released for the Wii console in July 2008 in Japan and in September 2008 in Europe. 3.Kirby’s Epic Yarn: An action game released for the Wii console in October 2010 in Japan and in February 2011 in Europe. 4.Tales in a Box: Hidden shapes in perspective!: A puzzle-adventure game made available for download as Nintendo DSiWare software in March 2010 in Japan and in June 2010 in Europe.
I’m Yuichi Mizobe from Chunsoft.5 We made the minigames Star Shuttle and Dolphin Park. In the past, we worked on You, Me & The Cubes6 for Nintendo. I think it was fate that Nonaka-san approached us about this project. (laughs) 5.CHUNSOFT Co., Ltd.: A video game developer based in Shinjuku Ward, Tokyo. 6.You, Me & The Cubes: A 3D action game made available for download as WiiWare software in March 2009 in Japan and in September 2009 in Europe. Developed by From Yellow To Orange, Inc. (fyto, Inc.).
I’m Hirosato Funaki from Mitchell.7 We made the minigames Treasure Twirl and Loony Cycle. We’ve worked on such Nintendo software as Polarium8, Actionloop9 and Sujin Taisen: Number Battles.10 We’ve made a lot of logic games, so this was our first action game. 7. MITCHELL CORPORATION: A video game developer based in Suginami Ward, Tokyo. 8. Polarium: A puzzle game released for the Nintendo DS system in December 2004 in Japan and in March 2005 in Europe. 9. Actionloop: An action-puzzle game released for the Nintendo DS system in March 2006 in Japan and in January 2007 in Europe. 10. Sujin Taisen: Number Battles: A strategy-puzzle game released for the Nintendo DS system in June 2007 in Japan. A version of it was made available for download as Nintendo DSiWare software in Europe in August 2009.
I’m Ryusuke Niitani from Nintendo’s Software Planning & Development Department. I provided overall technical support, while also planning and programming the minigame Teeter Targets.
Niitani-san belongs to our department that provides technical support to external developers. Usually, he helps out the development staff, so this was his first time to make software himself.
Yes. I wanted to make a game myself if I ever had the chance, so I gave this my best shot. I reworked Paper Plane and Pyoro11 as Nintendo DSiWare software, but this was my first original game. 11. Paper Plane and Pyoro: Action games made available for download as Nintendo DSiWare software in December 2008 in Japan and in April 2009 in Europe. They are reworked versions of games included in WarioWare, Inc.: Minigame Mania for the Game Boy Advance system.
In the beginning, we were talking about how we might need to ask someone else because it would be hard to do both game development and technical support, but Niitani-san said, “I wanna do it!” So during the daytime on weekdays he provided technical support and he spent his other time developing a minigame.
I’m Takehiko Hosokawa from the Software Planning & Development Department at Nintendo. I provided overall direction. I was also in charge of stage structuring for Niitani-san’s Teeter Targets.
You were working on METROID: Other M12 until recently, and as soon as that was over, you jumped into this. 12. METROID: Other M: An action game released for the Wii console in September 2010 both in Europe and Japan.