Zo, willen jullie je allemaal om beurten voorstellen?
Ik ben Shimomura van het Network Service Development Department. Ik heb ervaring in de ontwikkeling van zowel software als hardware. Bij “Walk with me!” moest ik toezicht houden op de ontwikkeling van zowel de Activiteitenmeter als de software, en op het samenbrengen van het project tot één geheel.
Ik ben Mizuki van de Network Planning Group van de Network Service Development Department. Ik kwam bij het project toen het halverwege was en vervulde een ondersteunende rol. Ik voerde taken uit die vergelijkbaar zijn met die van een producent.
Ik ben Morimura van de Network Planning Group, net als Mizuki-san. Ik was de regisseur van het “Walk with me!”-project. Daarvoor werkte ik als programmeur, maar ik wisselde van departement en dit is de eerste softwaretitel waarover ik de leiding heb.
Ik ben Akita van de Mechanical Design Group van de Network Service Development Department. Ik had de leiding over het mechanische ontwerp1 van de Activiteitenmeter.
1 Mechanical Design is de uitvoering van de ontwikkeling, het ontwerp en de evaluatie van de mechanische onderdelen in de buitenste componenten (behuizing) en schakelaars, etc.
Goed dan, kun je me eerst wat vertellen over de Network Service Development Department? Het is een ietwat vreemd departement, zelfs voor Nintendo.
Nou, oorspronkelijk zaten de mensen die hardware en software maakten bij Nintendo kriskras door elkaar in één departement. Die mensen werkten dan samen om dingen te maken.
Met andere woorden, de ontwikkeling van software en hardware was geïntegreerd en werd uitgevoerd binnen één enkel departement. Toen iemand bijvoorbeeld de Game Boy zat te maken, werkte iemand aan een bureau verderop misschien aan software.
Ja. Maar het aantal zaken van vergelijkbare ontwikkelingstypes dat tegelijk werd uitgevoerd door twee verschillende departementen nam toe, en de schaal van ontwikkeling werd ook alsmaar groter. De traditionele manier van ontwikkelen was inefficiënt geworden en dus maakte het bedrijf een grootschalige reorganisatie door. Met als resultaat dat Nintendo werd hergestructureerd in twee ontwikkelingsdivisies voor hardware en twee voor software.
Het fundamentele idee van een geïntegreerde software/hardware-ontwikkeling is niet veranderd, maar dit idee wordt nu gerealiseerd door samenwerking tussen departementen. En alleen het Network Service Development Department is niet toegewezen aan een ontwikkelingsdivisie.
Precies, alleen in ons departement is het traditionele ontwikkelsysteem in stand gehouden. Daardoor hebben we mensen als Mizuki-san en Morimura-san die software maken, mensen als Akita-san die aan mechanisch ontwerp werken en ook programmeurs en zo, dus het is nu een beetje een vreemd departement voor Nintendo.