Sakaguchi, heb je het gevoel dat je het project hebt voltooid zonder alle beoogde doelen uit het oog te verliezen?
Dus je stapte af van het idee om een spel te maken waarmee je anderen een plezier deed, en was vastbesloten om niet van de gekozen koers af te wijken.
Precies. Dat was de reden dat we het spel vulden met dingen die we zelf leuk vonden, zoals het aan de ketting leggen van die ene oger. Maar natuurlijk werden dat soort dingen pas later toegevoegd, en dat is niet erg efficiënt.
Maar als je niet had gekozen voor die benadering, zouden veel dingen nooit aan het spel zijn toegevoegd.
Dat klopt. In het begin probeerden we efficiënt te werken. We hadden geleerd van de fouten die we met Blue Dragon hadden gemaakt en zagen kans om efficiënt te werken bij het maken van de achtergronden, personages en hun outfits, en terwijl we bepaalden hoe de kerkers zouden werken. Daarom konden we veel tijd besteden aan het perfectioneren van iets als Gathering.
Juist omdat we zo’n solide basis hadden gecreëerd, konden we zo lang sleutelen aan Gathering.
Ik denk dat je om te beginnen eenzelfde achtergrond moet hebben. Als je niet samen en tegelijkertijd iets ervaart, kan het moeilijk zijn om in dezelfde richting te bewegen.
Toen ik het team vertelde wat ik die avond met Sakaguchi had besproken, kreeg ik het gevoel dat iedereen onze ideeën deelde, en gevoelig was voor wat we te zeggen hadden.
Omdat jullie ideeën aansloegen bij het team, waren ze in staat om de finish te passeren van wat soms moet hebben geleken op een eindeloze marathon.