Goed, eh... mag ik helemaal eerlijk zijn?
Sakaguchi, je hebt spellen gemaakt voor verschillende platformen. Ik wil je vragen naar je eerlijke mening over het ontwikkelen van een spel voor de Wii.
Oké. Toen ik voor hardwareplatformen werkte met HD-weergave11, dus met een hogere resolutie dan bij de Wii, hechtte ik veel belang aan de werkplanning en de ‘pipeline’12. In de filmindustrie is het de standaard praktijk om ervoor te zorgen dat het goed zit met de ‘pipeline’ van je werk, zodat je beelden van een hogere kwaliteit kunt maken. Maar dit keer op de Wii, ben ik begonnen met het maken van het prototype, om dit vervolgens te analyseren. Ik gebruikte dus een heel andere methode dan bij de hardware waar ik eerder voor werkte. 11HD staat voor ‘high-definition’ en betekent dat de resolutie hoger is dan die voor analoge uitzendingen in SD (‘standard definition’). 12De term ‘pipeline’ wordt hier gebruikt om te verwijzen naar een systeem dat ervoor zorgt dat gegevens, bijvoorbeeld voor graphics en animaties, tijdens de ontwikkeling gemakkelijk ingevoerd kunnen worden.
Dus probeer je te zeggen dat je met de Wii als platform meer ruimte zag voor avonturen en experimenten, waardoor een uitgebreider spel ontstond?
Dat was deels de reden. Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat de HD-beelden die gewoon zijn geworden in de tv-industrie, nog steeds wat overdreven zijn voor de wereld van videospellen. Ontwikkelaars hebben tegenwoordig de neiging om al hun energie te steken in graphics van de hoogst mogelijke kwaliteit.
Hoewel het nodig kan zijn om deze visuele kwaliteiten in de toekomst volledig te benutten, kan het ook alle tijd van een ontwikkelaar opslokken, waardoor andere aspecten van het spel worden verwaarloosd.
Ja, precies. Maar ik was ook niet van plan om de kwaliteit van de graphics te laten vallen, enkel omdat we werkten op de Wii, die geen HD-graphics kan tonen. Ik geloof werkelijk dat we uiteindelijk iets hebben gemaakt dat overeind blijft naast spellen op andere hardware. We hebben de texturen van rotsen en water bijvoorbeeld met succes geïmplanteerd. De bewegingen waren ook heel belangrijk.
Ja, inderdaad. Als de beweging, het model en de resolutie niet allemaal van hetzelfde niveau zijn, krijgt de beweging normaal gesproken iets onnatuurlijks. Als één van de drie aspecten superieur is aan de rest, springt dit in het oog. Maar in dit spel zijn ze allemaal perfect in evenwicht. Je kunt echt zien hoeveel zorg je hieraan hebt besteed.
Sommige dingen heb ik zelf aangegeven, en natuurlijk hebben ook de 3D-vormgevers, inclusief Fujisaka, hun steentje bijgedragen. We gingen vaak wat drinken om de theorie achter het spel te bespreken, om te beslissen in welke richting we zouden verdergaan. Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van me, alsof ik er niet voor zou zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit.
Om te beginnen probeer ik zoveel mogelijk werk toe te vertrouwen aan andere mensen, omdat die vaak met goede ideeën komen waar je zelf niet aan hebt gedacht. Natuurlijk geef ik commentaar en suggesties, maar de jonge personeelsleden doen vaak dingen op hun eigen houtje, zonder dat ik ervan weet. (lacht) Dat leidt soms tot verrassende resultaten, en het is mijn doel dit proces zo goed mogelijk te coördineren, zodat ik de dingen aan anderen kan overlaten.