Hoe lang duurde het om het plot voor The Last Story te bedenken?
Het balletje begon te rollen toen ik uit eten ging met Fujisaka en een van de ontwikkelaars. We hadden een nogal verhitte discussie over de verschillen in filosofie en stijl tussen Japanse en Westerse RPG’s en de beelden die worden getoond in promotionele video’s. We zeiden bijvoorbeeld: ‘het moet zoals dit zijn... en niet zoals dat...’ Uit die discussie ontstond een indruk van wat het plot zou moeten worden.
Dus je hebt het niet in je eentje bedacht, maar het plot kreeg langzaam maar zeker vorm tijdens de discussies tussen jullie drieën, waarbij jullie besloten welke benadering jullie zouden kiezen voor The Last Story.
Dat klopt. We hebben tijdens de beginfases zelfs extreem veel tijd besteed aan het aanpassen van het prototype7. 7Het prototype wordt tijdens de ontwikkeling gebruikt om te experimenteren met de functies en mogelijkheden van het spel.
Nee, ik gebruikte dezelfde methode bij FF VII8 en heb daar ongeveer een jaar aan besteed. Maar dit keer duurde het een beetje langer. 8Final Fantasy VII was een RPG voor de Sony PlayStation die in januari 1997 werd uitgebracht in Japan.
In het eerste prototype waren de personages die rondliepen in beeld gewoon vierkante blokken.
Als je het niet zelf hebt geprobeerd, weet je ook niet hoe het spel voelt. Maar anderhalf jaar is wel erg lang. Was dat een lastige periode?
Soms was het wel eens lastig, maar die gevallen waren ondergeschikt aan de leuke momenten. Eén van de dingen die we toen bedachten was de Test Dungeon, en die zit nog steeds in het programma dat we gebruiken voor het eindproduct. Het is een perfect vierkante, erg saaie kamer zonder iets erin. Toen we werkten aan het verbeteren van het systeem, ging iedereen naar die kamer om te spelen.
Door de eenvoud ervan raak je niet afgeleid door rijk gedetailleerde omgevingen.