Je bedoelt iemand die de leiding heeft over de creatie van alle audiocontent?
Als spellen zich op deze manier blijven ontwikkelen, denk ik dat ze in de toekomst een audioregisseur nodig hebben.
Dat klopt. Maar ik heb het niet over de persoon die daadwerkelijk de muziek maakt. Ik bedoel iemand wiens rol het is om het gehele proces in goede banen te leiden, van de achtergrondgeluiden tot de manier waarop de muziek wordt gebruikt, en hoe het precies klinkt. Ik denk dat dit een rol is die in de toekomst wellicht vereist is bij computerspellen.
Eerder had Sakaguchi-san het over muziek in RPG’s tot nu toe, waarbij de rol van de muziek vooral was zoals de muziek tijdens het joggen. Ik denk dat spellen daarom muziek nodig hadden die voortdurend bleef spelen maar waar je niet moe van werd. In dit spel ging Sakaguchi-san echter een nieuwe uitdaging aan, en ik denk dat hij de speler wilde laten voelen dat hij de muziek met een andere benadering was gemaakt.
Zodat je niet echt de taak op je neemt om het geluid in het spel te verwerken, Sakaguchi-san? Je laat dan de verantwoordelijke voor de audio het erin verwerken, om daarna de onderdelen aan te passen die je niet zo goed vindt.
Uematsu-san, heb je het idee dat de manier waarop de muziek is gebruikt, aansluit bij het spel?
Ik denk dat het goed aansluit bij het spel. Er was een periode waarin er een e-mailuitwisseling bestond tussen Sakaguchi-san, mij en de persoon die verantwoordelijk was voor de audio, waarin de muziek tot in de kleinste details werd besproken. Er waren stukken die ik heel moeilijk kon volgen, maar ik was echt tevreden met hoe het was geworden. Als je zelf aan de muziek werkt, op afstand van het ontwikkelteam, kun je er wel eens flink naast zitten en de verkeerde weg inslaan.