Ik ben inmiddels terug op het hoofdkantoor in Kyoto en wil nu de teamleden interviewen die zich bezig hebben gehouden met het geluid van Super Mario Galaxy. Ik zou graag willen beginnen met (Koji) Kondo-san; hij staat bekend om zijn werk voor de Mario- en Zelda-spellen.
Ik ben Kondo van de afdeling Geluid van EAD (Entertainment Analysis and Development). Aangezien het spel is ontworpen bij EAD in Tokio, ben ik bij het project betrokken geweest als adviseur om het geluid te maken dat het best bij de ‘essentie van Mario’ zou passen. Bovendien heb ik vier nummers van de soundtrack van dit nieuwe Mario-spel gemaakt.
Ik ben Yokota van EAD in Tokio. Ik had de leiding over het componeren en arrangeren van vrijwel alle tracks. We hebben de muziek opgenomen met behulp van een echt orkest en daarom heb ik ook gewerkt aan de arrangementen voor hun opnames.
Hallo, ik ben Kawamura van EAD in Tokio. Voor dit spel was ik verantwoordelijk voor de geluidsgerelateerde programmering en het maken van de geluidseffecten.
Yokota-san vertelde zojuist dat jullie een echt orkest hebben gebruikt om de muziek op te nemen.
Deze track maakt je nieuwsgierig naar het avontuur dat je te wachten staat. Ik geloof niet dat ik het gezicht van Miyamoto-san eerder zo heb gezien.
Deze keer hebben we de opnames gemaakt met een orkest bestaande uit ongeveer vijftig musici. In het begin klonk het nog niet helemaal zoals het zou moeten, maar je moet je bedenken dat ze deze muziek natuurlijk nog niet kenden en bovendien zagen ze de partituur voor het eerst. Maar naarmate de dag vorderde, ging de uitvoering met stappen vooruit en het duurde niet lang voor alles was opgenomen. Zelfs Miyamoto-san was diep onder de indruk; hij bekeek hen vanaf de andere kant van de glazen muur en zei: "De muziek verandert dus ook voortdurend!"
Iedere keer dat ik Miyamoto-san ontmoette, vroeg ik hem: "Wat denk je ervan om een orkest te gebruiken?"
Daar komt het eigenlijk wel op neer, ja! (lacht) Het is namelijk niet goedkoop om een orkest in te huren en ook vroegen we ons sterk af of een op die manier opgenomen soundtrack wel zou werken in een Mario-spel. De muziek van huidige computerspellen is van zo’n hoge kwaliteit en zo helder, dat het net is of je naar een cd luistert die je in de winkel hebt gekocht. Maar ik ben er niet zeker van dat zulk geluid bij ieder spel past.
Tijdens het spelen lijkt het alsof de muziek uit een cd-speler komt en niet uit het spelsysteem, en je wordt soms bijna gedwongen om het spel op de maat van de muziek te spelen. Daarom heeft Nintendo in het verleden niet vaak een soundtrack gebruikt die met behulp van een echt orkest is opgenomen.