Tot dusver staan Mario-spellen bekend als spellen waarin je veelal moet springen. In dit nieuwste Mario-spel draait het echter om de zwaartekracht. Er zijn bolvormige levels en het geheel speelt zich af in de ruimte. Dit alleen al roept waarschijnlijk allerlei vraagtekens op. Wat was jullie reactie toen jullie voor het eerst over de plannen voor Super Mario Galaxy hoorden?
Ik stond er meteen erg positief tegenover. Het idee van bolvormige speelvelden bestaat al sinds de GameCube in 2000 werd onthuld. Ik heb altijd gevonden dat we dat idee ooit moesten uitwerken.
Ik wist dat het er erg nieuw uitzag, maar ik dacht tegelijkertijd dat dit niet goed zou werken in een platformspel waarin veel wordt gesprongen. Maar ik dacht ook dat we dit probleem zouden kunnen oplossen door een nieuwe manier van spelen te introduceren.
Ik geloof dat dat een normale reactie is. Ik denk dat wanneer mensen het voor het eerst horen, ze zich afvragen hoe een bolvormig speelveld een spel leuker kan maken.
Ik had zelf ook het gevoel dat we het vanwege technische redenen niet konden doen. Voor dit spel had ik aan Jungle Beat gewerkt en aangezien de ontwikkeling daarvan niet bepaald makkelijk was verlopen – en dat spel was in 2D –, kon ik niet bevatten hoe we in vredesnaam een ‘super 3D’ spel gingen maken dat verder ging dan de conventionele 3D spellen. Zodra het plan werd goedgekeurd, wist ik dat ik het programmeren op mijn bord zou krijgen, dus ik wist meteen hoe laat het was!
Je wist hoe laat het was omdat je bang was in een tamelijk krankzinnig project verzeild te raken! (lacht)
Het was eigenlijk pas kort geleden dat ik voelde dat we iets goeds in handen hadden. Gedurende het grootste deel van de ontwikkeling was ik de hele dag aan het programmeren en had ik weinig tijd om het spel daadwerkelijk te spelen. Tegen het einde van de ontwikkelingsfase speelde ik Super Mario Galaxy vanaf het begin, mede om eventuele fouten uit het spel te halen. Het voelde als iets compleet nieuws. Ik dacht bij mezelf: “Dit spel is werkelijk uniek.”
Zulke gevoelens zijn buitengewoon belangrijk. Tegenwoordig word je als speler steeds minder vaak verrast in spellen, maar bij Super Mario Galaxy heb je echt het gevoel dat je een nieuw soort spel aan het spelen bent. Volgens mij zijn er nog andere voordelen aan een bolvormig speelveld. Wat jij, Shirai-san?