Gedurende de tweeënhalf jaar waarin jullie bezig waren met Super Mario Galaxy, is er heel wat veranderd in de videogames-industrie. In 2004 werd de Nintendo DS uitgebracht en in 2005 kwam het ene na het andere succesvolle Touch Generations-spel op de markt, waardoor de definitie van computerspellen werd uitgebreid. Het jaar daarop werd de Nintendo Wii uitgebracht en waren jullie druk aan het werk terwijl de wereld van computerspellen drastisch aan het veranderen was. Wat waren toentertijd jullie gedachten hierover?
Eerlijk gezegd voelde ik me nogal ver weg van alles toen ik hoorde dat iedereen op het hoofdkantoor in Kyoto vol energie was vanwege het enorme succes van de DS. Ik voelde me enigszins buitengesloten. Werken in Tokio had als voordeel dat we ons volledig op ons werk konden concentreren, maar tegelijkertijd voelde het alsof we iets anders deden dan waar het grootste deel van Nintendo zich op dat moment mee bezighield.
Jullie waren er niet zeker van dat jullie in dezelfde richting keken als het grote publiek?
Het leek alsof de aandacht van de buitenwereld meer richting oppervlakkige spellen aan het verschuiven was. In die tijd had ik niet het gevoel dat iemand geïnteresseerd was in waar wij mee bezig waren: een echt spel voor echte spelers.
Inderdaad! (lacht) Bij het zien van de lange rijen tijdens Nintendo World was ik erg blij dat er zo veel mensen waren die nog steeds een Mario-spel wilden spelen. Bovendien waren er kinderen, sommige niet ouder dan 5 jaar, die veel plezier hadden met het spel. Toen ik zag dat een aantal jonge kinderen bezig was een van de bazen te verslaan, was ik overtuigd: “Dit gaat echt werken!”
Oftewel, tot dat moment voelde het alsof jullie op een onbewoond eiland woonden, maar tijdens Nintendo World zagen jullie dat zich land had gevormd en was het eiland een schiereiland geworden. Oké, Shirai-san heeft ons uitgelegd hoe zijn onzekerheden in overtuiging veranderden, maar hoe zit dat met de rest van jullie?
Tot het allerlaatste moment voor de E3 van vorig jaar was ik dag en nacht bezig aan de demoversie die we daar zouden laten zien. Tegen de tijd dat ik het vliegtuig instapte, begonnen de slapeloze nachten hun tol te eisen en was ik doodmoe. Ik was zelfs zo moe dat ik bij het inchecken op het vliegveld mijn bagage heb vergeten! (lacht)
Maar toen ik bij de E3 aankwam en ik de enorme rij mensen voor Super Mario Galaxy zag, verdween mijn vermoeidheid als sneeuw voor de zon.
Super Mario Galaxy werd tijdens de E3 zeer goed ontvangen. Iedereen beleefde er gewoon zo veel plezier aan.