Vandaag wil ik het hebben over de ontwikkeling van Spirit Camera: The Cursed Memoir voor het Nintendo 3DS-systeem. Bedankt dat jullie hier de tijd voor hebben genomen.
Ik ben Kikuchi van Tecmo Koei Games. Als producent van Spirit Camera: The Cursed Memoir heb ik geholpen het concept te maken, heb ik het beleid met betrekking tot alle elementen vastgesteld en het projectmanagement op me genomen.
Ik ben Izuno van het departement voor planning en ontwikkeling van software. Als producent bij Nintendo heb ik voorstellen gedaan met betrekking tot de conceptualisatie van het product en zijn inhoud. Ik werk al met Kikuchi-san samen sinds we aan de slag gingen met het Zero: Tsukihami no Kamen1-project voor het Wii-systeem. 1. Zero: Tsukihami no Kamen werd in juli 2008 in Japan uitgebracht voor het Wii-systeem. Het was het vierde spel in de horrorserie Zero (in Europa bekend als Project Zero) die wordt uitgegeven door Tecmo. Het was de eerste titel waaraan Tecmo Koei Games en Nintendo hebben samengewerkt. Het spel werd niet buiten Japan uitgebracht.
Ik ben Makino en werk ook op het departement voor planning en ontwikkeling van software. Ik was als het ware Nintendo’s eigen producent voor het spel. Samen met Kikuchi-san droeg ik ideeën aan, terwijl ik samen met Tecmo Koei Games gedetailleerde ia_lensc_content toevoegde. Ook werkte ik aan het AR-boek2. 2. Het AR-boek is een boekje dat je in de verpakking van Spirit Camera: The Cursed Memoir aantreft. Spelers kunnen er met behulp van de camera’s van de Nintendo 3DS tijdens het spel gebruik van maken.
Dat kan dan wel het lot zijn, maar is die ontmoeting misschien niet teweeg gebracht door een geest waardoor je bezeten was (lacht)? (Allen lachen)
Goed, Kikuchi-san, Spirit Camera: The Cursed Memoir staat in verband met de Project Zero-serie (in Japan bekend als de ‘Zero’-serie) waar je zolang aan hebt gewerkt, nietwaar?
Ja. Ik begon het eerste spel meer dan tien jaar geleden te maken. De lancering in Japan vond plaats in december 2001, deze maand precies tien jaar geleden.
Precies. In plaats van direct grillige afbeeldingen of andere weergaves te tonen, leek het ons enger als je je griezelige gedachten in je hoofd haalde, bijvoorbeeld als je alleen op het toilet zit of in bad gaat.