Hoe ging de ontwikkeling van Spirit Camera: The Cursed Memoir van start?
Het begin was vrij simpel. Toen Nintendo het Nintendo 3DS-systeem voor het eerst aan ons presenteerde, was ik op slag verliefd (lacht). Met zijn stereoscopische 3D, camera en gyrosensor vond ik het de perfecte hardware voor de Project Zero-serie.
Net als Kikuchi-san vonden een hoop mensen bij Nintendo dat de Nintendo 3DS geschikt was voor horror. Dat vond ik ook en ik was er zeker van dat als het op horror aankwam, Tecmo Koei Games de enige optie was.
Jullie waren daarvan overtuigd vanwege jullie ervaring met de samenwerking voor Zero: Tsukihami no Kamen.
Vervolgens stelde mijn team meteen een projectvoorstel op. Maar helaas ging het eerste voorstel niet door. Dankzij Iwata-san, want je zei dat horror beter op thuissystemen paste en ons voorstel wist gewoon niet overtuigend genoeg over te brengen waarom het voor een portable systeem moest zijn.
Toen gingen we terug naar de tekentafel. We lieten Izuno-san en Makino-san meedoen aan planningssessies en spraken er keer op keer over.
Het eerste voorstel was niet veel meer dan een doodgewoon Project Zero-spel voor een thuissysteem, overgezet naar de Nintendo 3DS. Bovendien was er iets was ik moest doen, gebaseerd op mijn ervaring als producent van Zero: Tsukihami no Kamen.
Dit wordt misschien verkeerd opgevat, maar ik vond dat een benadering die zich puur op het angstwekkende aspect concentreerde, het aantal mensen dat het zou willen aanschaffen, zou beperken.
Het Nintendo 3DS-system is een handheldsysteem, dus ik meende dat we moesten profiteren van de voordelen van de mogelijkheid om het makkelijk mee te nemen en er onderweg op te spelen. Ik vond ook dat we klanten moesten benaderen met een spel waarvan AR het kloppende hart zou vormen en dat eng zou zijn, maar wilde ook een nieuw soort entertainmentervaring hebben die alleen mogelijk was met het Nintendo 3DS-systeem.
Om eerlijk te zijn behandelden we AR in het eerste voorstel alleen als een enkel element van het spel. Het was slechts een uitbreiding op de voorgaande Project Zero-spellen. Op basis van de voorstellen van Izuno-san en ideeën van medewerkers stuitten we vervolgens op de mogelijkheid om het te presenteren als een avonturenspel in het genre AR-horror.