Die titels werden uitgebracht in november 1999. Dat betekent dat het drieëneenhalf jaar heeft geduurd om ze te voltooien.
Eigenlijk hadden we op dat moment erg weinig programmeurs. Dat gold niet alleen voor Gold en Silver, maar ook voor Red en Green. Er waren maar iets van vier programmeurs.
Daar komt nog bij dat we – ook al maakten we de spellen met een erg klein team – erg gulzig waren met betrekking tot alle functies die we in de spellen wilden stoppen. Ik denk dat dat de reden kan zijn voor de moeilijke geboorte die we meemaakten.
En juist toen Game Freak was bedolven met het werk voor de ontwikkeling van Gold en Silver, begon de discussie over de productie van versies voor de rest van de wereld.
Red en Green waren zo’n fenomeen geworden in Japan dat we het verzoek kregen om ze in Amerika uit te brengen. Maar als we aan een Amerikaanse versie gingen werken, zou de ontwikkeling van Gold en Silver alleen maar meer vertraging oplopen.
Hoewel ik op dat moment niet voor Nintendo werkte, belandde ik op de een of andere manier uiteindelijk in de rol van bemiddelaar tussen Nintendo en jullie (lacht).
Ik was op dat moment geen medewerker van Nintendo, maar directeur van HAL Laboratory. Tegelijkertijd was ik directielid van Creatures Inc. en raakte ik uiteindelijk betrokken bij de analyse van wat de beste manier zou zijn om de buitenlandse versies van Red en Green te lokaliseren. Daarom bestudeerde ik de broncode van Red en Green en diende ik bij de relevante departementen van Nintendo voorstellen in met manieren om het te lokaliseren.
Op hetzelfde moment kwam Pokémon Stadium16 uit... 16 Pokémon Stadium is een spel voor de Nintendo 64 dat op 1 augustus 1998 werd uitgebracht in Japan. In deze titel kunnen spelers gevechten houden tussen 3D-Pokémon en hun Pokédex beheren. Het spel is compatibel met Pokémon Red, Green, Blue en Yellow.
Nee hoor, het is oké (lacht)! Het hoorde bij mijn werk om het Pokémon-vechtsysteem te bestuderen.
Ik heb dat vechtprogramma gecreëerd en het duurde erg lang om het te maken. Maar toen ik hoorde dat het Iwata-san was gelukt om het in ongeveer een week over te zetten en dat het al werkte… Nou, toen dacht ik: “Wat is dit voor directeur!?”(Lacht.)