But even so, the original Gold and Silver had a very difficult birth.
Those titles were released in November 1999 which means that it took three and a half years to complete them.
Actually, at that time we had very few programmers. That wasn’t just the case for Gold and Silver but for Red and Green as well. There were only about four programmers.
What’s more, though we were creating the games with a very small team, we were very greedy in terms of all the features we wanted to include in the games. I think that may be why they experienced such a difficult birth.
And then, just when Game Freak was snowed under with the development of Gold and Silver, discussion of producing overseas versions began.
Red and Green had turned into such a phenomenon in Japan that it was requested that we release them in America. But working on the overseas versions was going to set back the development of Gold and Silver even further.
Although I wasn't working for Nintendo at that stage, I ended up acting as a go-between for Nintendo and you for some reason. (laughs)
At that time I wasn’t a Nintendo employee but was President of HAL Laboratory. At the same time, I was a board member at Creatures Inc. and I ended up being involved in analysing the best way to localise the overseas versions of Red and Green. For that reason, I got hold of the source code for Red and Green and I would study that and suggest ways to localise it to the relevant department at Nintendo.
At the same time, Pokémon Stadium16 came out... 16Pokémon Stadium was a game released in Japan on 1st August 1998 for Nintendo 64 that allowed players to have battles between 3D Pokémon and manage their Pokédex. It was compatible with Pokémon Red, Green, Blue and Yellow.
No, no, it’s fine! (laughs) Studying the program for the Pokémon battle system was part of my job.
I created that battle programme and it really took a long time to put together. But when I heard that Iwata-san had been able to port it over in about a week and that it was already working… Well, I thought: “What kind of company president is this!?” (laughs)