Terwijl Red en Green aan populariteit wonnen, werden er tegelijkertijd allerlei afgeleide producten rond Pokémon uitgebracht. Naast verschillende licentieproducten die na elkaar verschenen, zoals ruilkaarten9, ging er op tv een tekenfilmserie10 van start en werd er een film11 uitgebracht. Destijds zat je een wekelijkse vergadering voor, Ishihara-san, waarbij je toezicht hield op alle producten die een licentie kregen. 9 In oktober 1996 werd er een ruilkaartspel gelanceerd, gebaseerd op de wereld van Pokémon. Hiermee konden spelers tegen elkaar spelen, maar ook kaarten ruilen en verhandelen. 10 De tekenfilmserie die werd uitgezonden door TV Tokyo, volgde de avonturen van Satoshi, waarin hij probeerde een Pokémon Master te worden. De Japanse uitzendingen begonnen in april 1997. In Nederland is het personage Satoshi bekend onder de naam Ash Ketchum. 11 De eerste Pokémon-film, Mewto Strikes Back beleefde zijn Japanse première in juli 1998.
Ik was in de gelegenheid om heel wat van die copyrightvergaderingen bij te wonen, en ik stond echt versteld. Ishihara-san, je gaf de constante toestroom aan productvoorstellen niet alleen je goedkeuring of afkeuring, maar je deed ook allerlei specifieke aanbevelingen voor hoe het een en ander precies moest worden gedaan… Wat echt een diepe indruk op me maakte, was toen je zei: “We zijn genoodzaakt te vragen waarom dit product de merknaam Pokémon zou moeten gebruiken.”
Je plakte niet simpelweg afbeeldingen van Pokémon op allerlei producten, maar je zei altijd: “Ik wil de reden weten waarom deze Pokémon gebruikt moet worden bij dit product." Als er een gebrek was aan ideeën, liet je mensen bovendien ter plekke meer ideeën bedenken. Ik weet nog dat ik het een bovenmenselijk trekje vond, om dat iedere week te blijven doen. Als je constant hetzelfde doet, raakt je er doorgaans gewend aan en kun je niet meer dezelfde scherpte aan de dag leggen. Maar met jou is dat anders, Ishihara-san. Als ik aan andere mensen uitleg wat voor soort persoon Ishihara-san is, zeg ik daarom: “Hij is een zeer ongebruikelijke persoon in die zin, dat hij concentratie weet te combineren met uithoudingsvermogen.” (Lacht.) Dat zeg ik vaak.
Er is nog iets dat in mijn geheugen gegrift staat. Ik herinner me hoe elk van ons, die betrokken was bij de oprichting van Creatures, Inc., Ishihara-san "de koning van draagbaar speelgoed” noemde (lacht). Weet jij dat nog?
Precies (lacht)! Het is een perfecte definitie van Pokémon of, anders gezegd, het is ook een perfecte definitie van de Nintendo DS. Zeker in het geval van de Nintendo DSi - die kun je volledig aanpassen om er je eigen “My DS” van te maken: het bevat een scala aan communicatiemiddelen en biedt ook ruimte voor uitbreiding. Je kunt deze middelen gestaag verbeteren en het apparaat zelf aanpassen, waardoor het dus de mogelijkheid heeft om op termijn te evolueren. Volgens mij zijn dat soort elementen van levensbelang, dus ik vind dat Pokémon en de DSi allebei de ultieme “koningen van het draagbare speelgoed” zijn.
Je gebruikte net de term “ultiem”. Volgens mij zijn Gold en Silver12 bedoeld als de ultieme Pokémon-spellen, zelfs qua naam. 12 Pokémon Gold Version en Pokémon Silver Version, waarin verschillend gekleurde Pokémon voorkomen, werden in Japan op 21 november 1999 gelanceerd. Ze waren ook compatibel met de Game Boy Color.
Dat klopt. Nadat we Red en Green hadden uitgebracht, begonnen we aan deze titels te werken. We dachten toen dat de ultieme Pokémon-spellen alleen maar Gold en Silver konden zijn.
Je kon toen nog niet vermoeden dat je na Gold en Silver nog veel meer spellen zou maken (lacht).
De reden dat ik zoveel licenties verschafte aan producten en dingen als de ruilkaarten ontwikkelde, was in feite om ervoor te zorgen dat Gold en Silver een succes zouden worden. Dat was in mijn ogen mijn voornaamste rol. Dus destijds werkte ik vanuit de veronderstelling dat mijn Pokémon-gerelateerde werk na de lancering van Gold en Silver voltooid zou zijn.
Ik was niet van plan om nog meer Pokémon-titels te maken. Ik dacht zelfs dat het tijd zou zijn voor iets compleet anders, als we eenmaal de eenentwintigste eeuw binnenstapten (lacht).