Hatakeyama, kun je jezelf even introduceren en ons vertellen hoe jij bij dit project betrokken raakte?
Ik ben Hatakeyama. Ik werk samen met Abe in Production Group 1 van de afdeling voor softwareplanning- en ontwikkeling. Ik werk sinds 2006 bij het bedrijf en het eerste project waar ik aan werkte was de Nintendo DS Digital TV Tuner.4 Toen dat project werd afgerond, vroeg ik me af waar ik daarna aan zou werken. Abe kwam terug nadat Smooth Moves was ontwikkeld. 4Nintendo DS Digital TV Tuner: een adapter waarmee de Nintendo DS in Japan televisie-uitzendingen kon ontvangen. De Nintendo DS Digital TV Tuner is nooit uitgebracht in Europa.
Hij zegt 'kwam terug' omdat ik in de laatste fase van de ontwikkeling van Smooth Moves bij Intelligent Systems werkte.
Ik geloof niet dat dat de enige reden was. (lacht) Als je naast iemand zit, maak je nog wel eens een praatje. Toen ik hoorde over dit project, vond ik het erg interessant klinken. In mijn middelbare schooltijd raakte ik zo geobsedeerd door software om spellen te ontwikkelen – waarmee ik onder ander schietspellen maakte – dat ik uiteindelijk bij Nintendo ging werken.
Er komt veel kijken bij het voltooien van een spel. Het maken van meer dan één level was ondoenlijk, dus ik stopte ermee. Toen ik nog op de basisschool zat raakte ik in de ban van Mario Paint5. 5Mario Paint: software om te tekenen, die in januari december 1992 in Europa werd uitgebracht voor de Super Nintendo.
Ze zeiden dat ik misschien artistiek was aangelegd. (lacht) Dus zelfs als ik tot laat in de avond met Mario Paint zat te tekenen, werden ze niet boos.
Toen ik, met die achtergrond, hoorde dat we ontwikkelingssoftware voor WarioWare gingen maken, vond ik dat fantastisch. Het bevat creatieve elementen, zodat je kunt tekenen en muziek kunt maken, dus ouders zullen geen afkeurende blikken werpen. En bovendien zijn de microgames die je kunt maken kort. (lacht)
Je kreeg wat je wilde. Dat brengt ons bij Sugioka van Intelligent Systems. We spraken hem al eerder in een Iwata vraagt-interview, over WarioWare: Snapped6. Hoe raakte jij hierbij betrokken, Sugioka? 6WarioWare: Snapped!: vanaf april 2009 in Europa verkrijgbaar als Nintendo DSiWare.
Nadat Smooth Moves was ontwikkeld, hoorde ik dat Abe iets nieuws wilde proberen.
Ja. Maar in die tijd was ik bezig met de Koreaanse versie van WarioWare: Touched!7 Toen ik daarmee klaar was sprak ik met Abe. 7WarioWare: Touched!: in maart 2005 in Europa uitgebracht voor de Nintendo DS.