Met keuze uit meer dan 50 nieuwe en bestaande personages is dit het grootste scala aan vechters dat je ooit gezien hebt in deze serie. Elke deelnemer is bewapend met eigen unieke speciale aanvallen en krachtige combo's. Neem het op tegen je vrienden in 2-tegen-2- of 1-tegen-1-gevechten of laat je van je sterkste kant zien in een 1-tegen-2-gevecht! Gebruik het touchscreen van de Wii U GamePad om speciale aanvallen en combo's uit te voeren of geef je tegenstander ervan langs met oude vertrouwde knoppencombinaties.
De vele verschillende éénspeler- en meerspelerstanden zullen de vlammen van de strijd blijven aanwakkeren. Ga er even tussenuit met het legendarische beachvolleybalspel Tekken Ball, dat weer terug is van weggeweest, ga samen de strijd aan in een teamgevecht of toon je knokkunsten in de spelstanden arcade, ghost, time attack en survival , om er maar een paar te noemen. Bereid je voor op het volgende gevecht door filmpjes van vorige gevechten te bekijken en nieuwe combo-ideeën te testen in de uitgebreide en aanpasbare trainingsstand.
Pas je vechter aan met exclusieve kleding geïnspireerd door klassieke Nintendo-personages waaronder Mario, Toad, Captain Falcon en anderen. Ga op in de exclusieve Mushroom Battle-stand waarin je tijdens het vechten enkele wel heel bekende power-ups oppakt.