Los het op zoals een Layton!
Het verhaal begint deze keer op het moment dat Katrielle het detectivebureau Layton opricht op Chancer Lane, vastberaden om haar kunnen te bewijzen en hopend dat de belangstelling voor haar bureau leidt tot aanwijzingen over haar vermiste vader. Op haar trouwe fiets verplaatst Katrielle zich door Londen, waar ze de ene na de andere onwaarschijnlijke zaak oplost. Zo raakt ze verstrikt in een raadselachtig avontuur dat uiteindelijk leidt tot de ontdekking van een samenzwering van miljonairs...
Gelukkig staat Katrielle er niet alleen voor – Monty Peynful, een jonge student van Gressenheller, werkt als assistent bij haar bureau, en het team wordt al snel een trio wanneer Sherl, een pratende hond, zich aandient als eerste klant van Katrielle, en later haar trouwe maatje wordt.
Dankzij de Nintendo Switch kun je deze mysterieuze ervaring nu met anderen delen door zowel op het televisiescherm als onderweg te spelen. Gebruik de knoppen of de bewegingsbesturing om je omgeving te verkennen, praat met personages, ontdek puzzels of zoek de verborgen hintmunten die je kunnen helpen als het écht niet meer lukt. Er liggen ook speciale munten verborgen in je omgeving waarmee je allerlei nieuwe outfits kunt vrijspelen, zodat Katrielle er tiptop uitziet tijdens haar speurwerk. Bij elke outfit die je vrijspeelt hoort een speciale puzzel. En het wordt nog beter: de Nintendo Switch-versie bevat meer dan 50 nieuwe outfits en vanaf het begin alle DLC-outfits uit de oorspronkelijke game!
Puzzels zijn niet het enige dat Londen te bieden heeft. Ontdek collectibles tijdens je speurtochten of keer tussen je onderzoeken door terug naar detectivebureau Layton om het interieur naar wens aan te passen. Muren, tapijten, tafels, en nog veel meer! In het Laytonmuseum kun je museumpunten – te winnen via de dagelijkse puzzels – inwisselen voor aandenkens. Hiermee kun je een groots archief opbouwen van objecten uit de voorgaande avonturen van Katrielle's vader.
Als je even tot rust moet komen van je detectivewerk, probeer dan een trio van extra minigames: verfijn heerlijke diners voor kieskeurige klanten, herschik een winkel om voorraad te verkopen of leid Sherl naar buiten in zo weinig mogelijk zetten. Je kunt ook in de zaakcoda duiken om verhalen te lezen die parallel lopen met jouw avontuur.